2014: meer oog voor familiebedrijven

In 2013 is het familiebedrijf als stabiele factor in de economie steeds meer in de schijnwerpers komen te staan. Een trend die zich in 2014 doorzet, meent Maarten Vijverberg van adviesbureau BoerCroon.

Kerst en Oud & Nieuw staan voor de deur en dat betekent dat 2013 op zijn eind loopt. Tijd voor reflectie en bezinning. Wat zijn zaken die van belang zijn voor familiebedrijven in het nieuwe jaar? Maarten Vijverberg, lid van het bestuur van adviesorganisatie BoerCroon, blikt vooruit op de trends die hij ziet voor komend jaar.

Verhoogde aandacht familiebedrijven
Allereerst constateert Vijverberg dat er dit jaar “verhoogde aandacht” is geweest voor familiebedrijven. Hij wijst erop dat in verschillende onderzoeken van onder andere Nyenrode Business Universiteit en Hogeschool Utrecht familiebedrijven onder de loep zijn genomen. Meerdere media schonken hier aandacht aan. “Het is de aandacht die ze verdienen.”

In het nieuwe jaar zal de toegenomen aandacht voor familiebedrijven doorzetten, denkt Vijverberg. Vreemd is dit volgens hem niet, want een groot deel van het bruto binnenlands product schrijven familiebedrijven op hun conto. Het succes van familiebedrijven komt nu vaker tot uiting in de media. “Het is een erkenning voor het behoudende karakter, de langetermijnstrategie en de conservatieve manier van financieren die deze bedrijven hanteren”, zegt Vijverberg.

Succesvolle familiebedrijven
Gevraagd naar een succesvol familiebedrijf noemt Vijverberg Gassan Diamonds. “President-Directeur Benno Leeser heeft in 2013 een hele mooie prijs in ontvangst genomen (Beste familiebedrijf van Nederland, red), maar ook een familiebedrijf als Jumbo is ondanks de crisis flink gegroeid. Een ander voorbeeld van een zeer succesvol familiebedrijf is het dameskledingbedrijf Miss Etam.”

Miss Etam wil om te groeien haar vleugels uitslaan in het buitenland. Vijverberg spreekt van een trend: familiebedrijven steken steeds vaker de landsgrens over om zaken te doen. “Internationalisering van de economie is een bredere trend die ook navolging vindt onder familiebedrijven. Het is feitelijk noodzaak geworden om de grens over te gaan omdat de nationale markt krimpt.”

Fusie en overname
Naast meer aandacht voor familiebedrijven en internationale expansie ziet Vijverberg, die tevens verantwoordelijk is voor de afdeling Corporate Finance, een derde trend: 2014 wordt een dynamisch jaar voor fusies en overnames. “Dit hoor je wel vaker, ook voor 2013 was dit het geval,” relativeert hij. “De omstandigheden zijn gunstig omdat de economische tegenwind afneemt en er veel geld beschikbaar is voor overnames, bijvoorbeeld door private equity. Het vertrouwen neemt toe waardoor je nu al ziet dat de transactiesnelheid en de omzetvolumes van fusies en overnames omhoog gaan.”

Op het gebied van fusies en overnames ziet Vijverberg een trend van voortschrijdende juridisering. “Dit is iets wat veel familiebedrijven maar niks vinden en graag willen voorkomen. Het is echter onvermijdelijk en daarom kun je je maar beter goed voorbereiden.” De eerste stap is volgens hem acceptatie en het in de arm nemen van geschikte adviseurs. “Je ziet het overal in de samenleving. Er zijn meer regels op gebied van toezicht, governance en boekhouding.”

‘Nieuwe tijd’
Vijverberg rekent zichzelf tot de groep ‘believers’, die de overgang naar een ‘nieuwe tijd’ ziet. Schaalvergroting is daarbij het toverwoord. Zodra de economie aantrekt zal er een consolidatieslag plaatsvinden, volgens Vijverberg een natuurlijke beweging. Ondernemers die naar de lange termijn kijken, de periode van 2015 tot 2018, moeten met een andere dynamiek rekening houden. Zaken die spelen volgens Vijverberg: internationalisering, (bank)financiering en digitalisering. “Neem bancaire financiering. Dit is voor veel bedrijven nu al een issue. Er zullen andere manieren van financiering gezocht worden. Deze zaken gaan zich versneld manifesteren. Het is zaak daarover na te denken als familiebedrijf.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief