Adoptie schoonzoon uitkomst Japanse familiebedrijven

Tokyo – Japanse familiebedrijven adopteren schoonzonen om zo hun bedrijfsnaam te behouden. Dit eeuwenoude gebruik is nog steeds populair en garandeert dat ondernemingen van generatie op generatie overgaan.

Het kan voor een familiebedrijf lastig zijn als de enige dochter de naam van haar toekomstige man wil aannemen. In Japan is hier vrijwel geen sprake van. De aanstaande bruidegom neemt de familienaam van zijn bruid aan door middel van adoptie, wat mukoyoshi genoemd wordt.

Populaire traditie
Mukoyoshi vindt haar oorsprong in de veertiende eeuw. Arbeidskrachten waren toen essentieel voor families om voor hun levensonderhoud te zorgen. De bruidegom kwam vaak bij de schoonfamilie inwonen.

Volgens NRC levert het nu nog steeds populaire gebruik Japan het twee na hoogste adoptiecijfer op, van 80.000 adopties per jaar. De traditie is handig voor Japanse mannen die moeite hebben om hoger in de bedrijfshiërarchie te komen en die kansen zoeken om hun zakelijke vaardigheden toch te gebruiken. Maar het gebruik biedt ook perspectief voor niet-familiebedrijven. Zo startte Chieko Date een matchmaking website, om vrouwen binnen familiebedrijven aan kandidaten te koppelen.

Oudste familiebedrijf ter wereld
Niet alleen kleine Japanse familiebedrijven adopteren schoonzonen. Ook voor bekende ondernemingen zoals Canon, Toyota en Suzuki is de traditie niet vreemd. Het oudste familiebedrijf ter wereld, het Japanse Hoshi Ryokan hotel, dankt ook aan mukoyoshi zijn voortbestaan. Het hotel zit al 46 generaties in de familie en is 1300 jaar oud.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief