Advertentiekansen voor het MKB

Veel kleine en middelgrote bedrijven, waaronder veel familiebedrijven, adverteren bij een of meerdere social media platforms. Facebook aast op deze bedrijven, omdat er nog veel mkb’ers zijn die de website links laten liggen of er naar hun zeggen nog niet genoeg mee doen. 

Uit onderzoek blijkt dat ondernemers in het MKB vorig jaar meer dan driehonderd miljoen euro besteedden aan internetreclame. Dat is bijna twee keer zoveel als in 2013. Volgens de onderzoekers werken de meeste MKB’ers met reclame op Google en steken ze hun advertentiegelden niet in social media-platforms als Facebook.

Het social media-platform kijkt daarom met veel interesse naar het MKB. Ook Postorderbedrijf PostNL meent dat veel MKB’ers effectiever kunnen zijn in hun reclames.

Keuze in het advertentiemedium
Auteur van Marketingplan Voor Ondernemers in het MKB en aandeelhouder van website Thuisvaccinatie.nl, Nino Adamo, vertelt dat de keuze van het advertentiemedium sterk afhangt van het product of de dienst. “Experimenteren helpt enorm, maar ook een goede analyse van de doelgroepen. Dat is niet voor elke druk bezette MKB’er weggelegd, maar het is wel noodzakelijk.” Hij vindt dat Facebook niet altijd effect heeft. “Sommige boodschappen zijn te zakelijk voor Facebook, en kan je de advertentiegelden beter uitgeven aan een site als LinkedIn. Maar voor ons werkt Google beter.

Effectievere reclames
PostNL vindt dat MKB’ers hun reclames effectiever moeten inzetten. Uit de MKB-Reclamecheck van PostNL blijkt dat ondernemers wel reclame willen maken, maar soms niet weten hoe. In een kleinschalige onderzoek van het postorderbedrijf onder zeventig MKB-ondernemers. werden reclame-uitingen beoordelen op effectiviteit door een team van PostNL. Het bedrijf heeft in veertig procent van de gevallen geadviseerd om minder woorden te gebruiken in hun reclames en meer gebruik te maken van aantrekkelijker beeld, zoals het gebruik van mensen in reclames.

Kleine details
Volgens PostNL directeur marketing Ludo Voorn kunnen ondernemers meer groeien door middel van effectieve reclame. “Via een speciale website kregen we reclame-uitingen van de meest uiteenlopende MKB-ondernemers onder ogen. Er zaten verrassend goede en creatieve uitingen bij, maar er is ook ruimte voor verbetering. Vaak gaat het dan om ogenschijnlijk kleine details.”

Op = op
Het postorderbedrijf merkte op dat veel ondernemers geen actie communiceerden in de reclame-uiting. Volgens Voorn is dat een gemiste kans, omdat het voor veel consumenten niet duidelijk is wat ze met de reclame van het bedrijf aan moeten. Daarom adviseert hij om meer gebruik te maken van een eenvoudige URL en ‘op = op’-leuzen.

Ondernemer Nino Adamo meent dat het belang van internet de komende jaren alleen nog maar groter wordt, voor zowel midden- als kleinbedrijf. Dat belang ziet bedrijf PostNL ook in bij het opzetten van de MKB-Reclamecheck. En Facebook is bereid te vechten voor de advertentiegelden. Zitten familiebedrijven wel te wachten op de uitgaven aan internetreclame?

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief