AKOM Ankla breidt uit met Studio 100 figuren

Klaas Edelenbos richtte dertig jaar geleden siroop- en vruchtensapfabrikant AKOM Ankla op. Nu draait het bedrijf een omzet van 20 miljoen euro en levert het aan alle Nederlandse supermarkten. Sinds kort mag het, door het meerderheidsbelang in Best in Drinks B.V., de figuren van Studio 100 (zoals Maya de Bij) gebruiken; een stap waar ambitie uit spreekt. 

Toen Klaas Edelenbos de benodigde leveranciers van sap en siroop in Duitsland gevonden had, richtte hij op 1 april 1984 AKOM in Oldenzaal op.

AKOM is de afkorting van de naam van zijn vrouw Anja Koekoek en ANKLA staat voor Anja en Klaas. De naam illustreert de manier hoe het bedrijf in het prille begin zijn weg in de wereld vond. Het echtpaar begon op een zolderkamertje, maakte lange dagen, Klaas was onderweg en Anja wachtte bij de telefoon – en de telex, inmiddels een stuk voor het museum.

Innovatief familiebedrijf
Door te investeren en zich flexibel op te stellen, wist AKOM sterker uit de crisis te komen. Het bedrijf begon met vruchtsappen, maar dat verkoopt minder goed in de crisis. “Ga maar na: uit een fles siroop haal je zeven liter sap”, rekent Klaas ons voor. “Tel uit je winst: een literfles cola is nog steeds maar één liter. Siropen zijn daarom typisch van die producten die in de crisis populair zijn.”

“Wij zijn dan ook altijd opzoek naar nieuwe producten en willen nieuwe dingen in de markt zetten. Refresco – sinds kort beursgenoteerd – is toch iets logger. Wij zijn flexibeler en durven het experiment aan. Het gaat bij ons niet alleen maar om omzet en volume. Dat is wel een duidelijk verschil.”

Ook op de werkvloer is het merkbaar dat AKOM een familiebedrijf is, stelt Edelenbos. “Er werkt hier een hechte groep en er zijn meerdere werknemers die hier 24 of 25 jaar werkten voor ze met pensioen gingen. Intern is het net een kleine familie, iedereen heeft wel iets voor de zaak over. Ietsje langer doorwerken is nooit een probleem: je hoeft het ze niet te vragen, men meldt zich zelf al vrijwillig aan. Men heeft echt hart voor de zaak.”

Overdracht naar dochter en schoonzoon
“Mijn schoonzoon (Jorrit Bartelink, red.) neemt de bedrijfsvoering langzamerhand over. Als accountant was het logisch dat hij de financiële zaken zou overnemen,” vertelt Edelenbos.

Dochter Misha houdt zich beroepsmatig met de ICT in het bedrijf bezig. Hoewel de dochters van Klaas de aandelen inmiddels al in handen, blijft oprichter Klaas Edelenbos in de toekomst werkzaam bij AKOM.

Vertrouwen in de toekomst
Zeven jaar geleden is het bedrijf een joint venture aangegaan met een Duits bedrijf dat zich ontfermt over de productie. Daarmee houdt AKOM zelf grip op de productie. Minstens even belangrijk is het meerderheidsbelang dat het bedrijf recent verwierf in Best in Drinks B.V.. Hiermee wordt het mogelijk om de Studio 100 figuren te gebruiken op de sap- en siroopproducten.

Edelenbos: “Een jongedame was begonnen met het inzetten van de figuren voor de verkoop. De administratie en logistiek die ermee gepaard gaat, bleek nog een uitdaging en daar ligt juist onze expertise. Door figuren als Maya de Bij wordt je product behandeld als een A-merk en dat biedt kansen.” Met deze nieuwe samenwerking, waar de nodige ambitie uit spreekt, ziet Klaas de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief