Boek: ‘Wat de boer niet zegt’

Deventer – Veel boeren zijn geen echte praters, maar communicatie is ook in het boerenfamiliebedrijf belangrijk. In het  boek ‘Wat de boer niet zegt’ staan alle valkuilen, maar ook de oplossingen beschreven

Communicatie en het landbouwbedrijf zijn twee grootheden die maar lastig door één deur kunnen. Johan Weerkamp en Truke Zeinstra, mediators/coaches met jarenlange ervaring in de landbouw, geven in het boek ‘Wat de boer niet zegt’ tips om goed te communiceren binnen boerenfamiliebedrijven. De auteurs van het boek geven op de website van uitgeverij Kluwer aan dat landbouwbedrijven vaak kampen met weggestopte conflicten die uiteindelijk grote gevolgen hebben voor het familiebedrijf. Zij schrijven daarom over het organiseren van de communicatie, de oplossingen die ze daarbij hebben gevonden en de valkuilen die zij tegenkomen in het boerenleven.

Geen prater
Veel boeren zijn geen echte praters; zij stoppen hun emoties vaak weg in hun werk. Zo gebeurt dit ook als het om kapitaal gaat. Het grootste probleem omtrent het kapitaal in het familiebedrijf ontstaat bij de bedrijfsoverdracht. Het kapitaal van de boerderij moet verdeeld worden tussen ouders en opvolger, zonder daarbij de andere kinderen, die niet in het bedrijf zitten, tekort te doen. Dit leidt regelmatig tot grote spanningen binnen het familiebedrijf.

Eenzaamheid
Een ander probleem dat opduikt in de communicatie is de werksfeer waarin boeren verkeren. Volgens Zeinstra zijn boeren vaak heel lang alleen aan het werk: “Ze zitten urenlang alleen op de trekker of staan een paar uur alleen de koeien te melken in de melkstal. Dit geeft boeren de tijd om over het familiebedrijf na te denken.” Dit maakt ook dat boeren over het algemeen behoorlijk koppig zijn. “Doordat boeren veelal alleen werken, gaan zij geloven in hun eigen gelijk. Dit leidt regelmatig tot tegenstellingen binnen de familie, want zij hebben andere ideeën over het bedrijf.”

Onderhuidse problemen
Eén van de grootste problemen waar boerenfamiliebedrijven mee kampen is de rol van de schoondochter binnen het bedrijf. Veel boeren beschouwen hun schoondochter als indringer. Volgens Zeinstra komt het regelmatig voor dat vader en zoon hierdoor met de trekkers tegenover elkaar staan uit woede en frustratie. “Boeren stoppen hun emotie in hun werk en dat maakt communiceren met anderen lastig.”

Onder de aandacht
De auteurs van het boek pleiten voor een verandering op het gebied van communicatie in boerenfamiliebedrijven. Zo moet de familie achter een boerderij regelmatig een werkoverleg plannen. Op deze manier wordt er gecommuniceerd over de gang van zaken en is de kans groot dat je als boer toekomstige problemen voor het familiebedrijf voorkomt.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief