Canvas zoomt met documentaireserie in op familiebedrijven

Op de Belgische zender Canvas start vandaag een zesdelige documentairereeks over familiebedrijven in Vlaanderen. Hierin wordt het dagelijks reilen en zeilen van zes familiebedrijven gevolgd.

De documentairemakers van ‘Het blijft in de familie’ gaan op zoek naar de manier waarop familiebedrijven een evenwicht proberen te vinden tussen zakelijke deals en familiebanden, tussen rede en emotie en tussen omzet en welzijn. Gaan Belgische familiebedrijven hier hetzelfde mee om als Nederlandse familiebedrijven?

Verschil tussen België en Nederland
Eerder al zocht Fambizz uit wat de grootste verschillen zijn tussen Nederlandse en Belgische familiebedrijven op het gebied van omzet. Op dit gebied blijken onze zuiderburen een flinke streep voor te hebben op Nederlandse familiebedrijven. Als de totaalomzet van de drie grootste familiebedrijven van beide landen (volgens de in oktober 2013 gepubliceerde Top-10 door Knack (BE) en Elsevier (NL)) bij elkaar wordt opgeteld, is het verschil bijna tien miljard euro in het voordeel van België.

Bier en boodschappen
Familiebedrijven in de twee buurlanden kennen ook overeenkomsten. In beide landen staan bijvoorbeeld zowel een bierbrouwer als een grote supermarktketen in de Top-10 van beste familiebedrijven. Vooral in de bierbranche komen de twee landen elkaar tegen: de Belgische bierbrouwerijketen Anheuser-Buch InBev (omzet van 30 miljard euro) is de grootste bierbrouwer ter wereld, gevolgd door het Nederlandse familiebedrijf Heineken (omzet van 18,4 miljard euro).

Het blijft in de familie
De zes bedrijven die aan bod komen in het televisieprogramma ‘Het blijft in de familie’ zijn kledingketen JBC (familie Claes), schoenenwinkel Torfs, brouwerij Palm (familie Toye), siliconenproducent Soudal (famlie Swerts), lingerie Van De Velde en kunst en vastgoed Vervoordt.

De serie is de komende zes weken elke donderdag van 15:02 tot 15.28 te zien op de Belgische zender Canvas.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief