Design van derde generatie maakt familiebedrijf toekomst-klaar

Geschreven door:

|

20 april 2017

|

Gepost in:

Debbie Mutsaers (25) maakt tassenbedrijf Mutsaers klaar voor de toekomst. Het familiebedrijf uit Kaatsheuvel buigt over drie generaties aan ervaring met tassen van Italiaans leer en Debbie voegt daar sinds kort een eigentijdse twist aan toe. De directeur van het bedrijf ontwierp een nieuwe lijn van traditionele leren tassen met een modern design, waarmee ze de young professional bereikt die een zakelijke en eigentijdse uitstraling wil.

“Mijn ouders hadden nooit de verwachting dat ik mijn vader zou opvolgen, ik ontdekte zelf dat mijn hart bij Mutsaers ligt. Nu ik een paar jaar aan het roer sta, is het tijd om het bedrijf klaar te stomen voor de toekomst. We richten ons dan ook steeds meer op mensen die een goede stage of een eerste serieuze baan hebben. Zij zoeken een goede, zakelijke tas die er ook modern uitziet. We weten deze jonge professional steeds beter te bereiken met twee tassen die ik zelf ontwierp: bijna tachtig procent van degenen die The Sleeve en The Walker kopen zijn tussen de 20 en 30 jaar oud. De koerswijziging lijkt dus te werken”, aldus Debbie Mutsaers. De tassen van Mutsaers worden verkocht in Berlijn, Alicante, Lille, Parijs, Tokyo en sinds kort ook in New York.

Werkgelegenheid in Nederland houden
Terwijl andere bedrijven kiezen om goedkoop te produceren in het buitenland, kiest Mutsaers er juist voor om in Nederland de tassen handmatig te blijven produceren, zoals het bedrijf dat al 55 jaar in Kaatsheuvel doet. “Ik ben er ontzettend trots op dat we de enige partij zijn die op deze schaal leren tassen produceert in Nederland. Hiermee zorgen we ervoor dat er hier werkgelegenheid blijft en kunnen we de kwaliteit van onze producten waarborgen”, aldus Mutsaers. “We zijn trots op Hollands vakmanschap en merken dat er steeds meer behoefte is aan lokaal geproduceerde goederen. Eigenlijk produceren we al zo lang in Nederland, dat het nu weer ‘hip’ is.”

Drie generaties
Mutsaers is in 1962 opgericht door Annie en Jan Mutsaers. Voor Debbie stond haar vader Wim aan het roer. Zoals Wim het vak van zijn vader leerde, leerde hij het weer aan zijn dochter Debbie. Daarbij bleven de kernwaarden van het bedrijf bewaard en dat is niet zonder reden: uit onderzoek blijkt namelijk dat familiebedrijven beter presteren dan niet-familiebedrijven.

Mutsaers: “De historie van het bedrijf voel ik nog elke dag als ik onze fabriek in Kaatsheuvel inloop. Het zit in de productiemethoden, die voor een deel nog hetzelfde zijn als 55 jaar geleden. Maar het zit ook in het familiewapen, dat het logo is van de tassen. We hechten belang aan duurzaamheid, dus gebruiken we alleen verantwoord en ecologisch leer. Daarin merk je dat we oog hebben voor de toekomst: we geven niet alleen het familiebedrijf door aan de volgende generatie, maar ook de aarde moet nog langer mee. Daarom gaan we zo duurzaam mogelijk om met het leer.”

Deel dit artikel

Gerelateerd Nieuws

Is uw bedrijf voorbereid op de toekomst? Doe de scan!
Vergeet de 4 P’s van marketing: het gaat om de vier V’s van Familiebedrijf
Familiebedrijven: online marketing op orde?

About Author

Koos Plegt

Koos Plegt schrijft veel over ondernemerschap en is samen met Dennis Mensink auteur van het boek De Kleine Gids voor ZZP'ers. Koos is een creatieve geest. En hoe ingewikkelder het onderwerp, hoe meer hij zich op zijn gemak voelt.

Comments are closed.

Geef een Reactie