E-sports: de wereld vergamet

Bloggers en vloggers hebben inmiddels een plek verworven tussen de traditionele media. Jongens en meisjes die hun verhaal op een aantrekkelijke wijze weten te presenteren hebben gigantische hoeveelheden volgers. Zelfs zoveel dat zij in hun eentje vaak ‘groter’ zijn dan menig tv-programma of magazine. Maar de opkomst van online stopt zeker niet bij vloggers. Er is een andere ontwikkeling gaande die heel interessant kan zijn voor partijen die hun bekendheid en autoriteit onder een bepaalde doelgroep willen vergroten. Dan bedoel ik de opkomst van e-sports.

Gamen op hoog niveau en in wedstrijdvorm (e-sports) is de laatste tijd erg in opkomst. In diverse Aziatische landen worden al jaren internationale e-sports evenementen georganiseerd. Ook in de VS en Europa wordt de spelvorm steeds populairder. Eerder dit jaar barstte Ahoy bijna uit z’n voegen toen de League of Legends EU Spring Finals zich daar afspeelde, het eerste grootschalige e-sports event in Nederland.

Je kunt je afvragen waar je als brand straks meer visibility mee krijgt: via de tv of online, met behulp van games. Overdreven? Terwijl AZ en Go Ahead Eagles onlangs op het veld van het AFAS Stadion hun kunsten vertoonden, werd er in het stadion een belangrijk toernooi gespeeld. Zeven jongens en meiden speelden onderling een FIFA 17- toernooi om uiteindelijk de finale spelen op de middenstip tegen FIFA-vlogger Mattie, betere bekend als Fifalosophy. De video van de finale van FIFA 17 is inmiddels al meer dan 275.000 keer bekeken! Dat is een hele serieuze groep, die alleen maar groter wordt.

De gamingwereld is een wereld op zich. Met eigen regeltjes, eigen helden en een eigen verdienmodel. Ik denk dat deze wereld heel groot gaat worden en dat hij sneller gemeengoed wordt dan wij nu met z’n allen denken. In Duitsland zijn nu al heel veel clubs die een e-selectie hebben. Die jongens delen tijdens de open dag meer handtekeningen uit dan de ‘echte’ selectie.

Ik ben van mening dat je als bedrijf heel goed naar e-sports moet kijken. Want wie zitten er over tien jaar tegenover mij aan tafel? De gamers van nu. We moeten daar wellicht iets mee vanuit een marketinggedachte, maar het gaat veel verder. De huidige jeugd groeit op met games en zal ook de normale wereld blijven ‘vergamen’. We kunnen daarom bijvoorbeeld ook competitie-elementen toevoegen in onze HR-software. Maak er een spel van tussen medewerkers onderling. De gamingmentaliteit neemt de jeugd toch al mee naar de werkvloer. Het is fascinerend, doe er je voordeel mee.

Martijn Delahaye, Directeur Marketing & Communicatie AFAS Software

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief