Familiebedrijf Weerman trekt nieuw kapitaal aan

Bloemengroothandel Weerman is met een nieuwe investeerder eindelijk uit de zorgen. Het financieel verzwakte familiebedrijf gebruikt nieuw kapitaal om te investeren in de internetverkoop van haar bloemen.

Weerman, één van de grotere exporteurs van snijbloemen in Nederland, kan met nieuw kapitaal eindelijk haar IT-plannen realiseren. Ondanks de slechte cijfers van het familiebedrijf zal investeerder Andries Verder zorgdragen voor nieuw vermogen in ruil voor een belang van 35 procent in de bloemengroothandel. Met dit nieuwe vermogen tracht Weerman zich uit de financiële zorgen te tillen door te investeren in internetvoorkoop.

Financiële situatie
Weerman kwam in de knel door het feit dat afnemers steeds later hun rekeningen voldeden. Eind 2012 noteerde het familiebedrijf op haar balans een negatief vermogen van 3,3 miljoen waarmee de kredietlimiet fors werd overschreden. Om het tij te keren wil Weerman zich toeleggen op internetverkoop. Door de bloemenmarkt te digitaliseren met een modern IT-platform, wil Weerman Europese bloemisten sneller bedienen volgens het principe: vandaag besteld, morgen geleverd. Echter, geld voor dit automatiseringsproject was er niet. “De bank eiste dat er nieuw risicokapitaal op tafel zou komen”, aldus Ab Weerman, voormalig directeur van het familiebedrijf. Hiervoor zocht Weerman allereerst aansluiting bij branchegenoten. Dat mocht niet baten, daar de meeste branchegenoten met dezelfde problemen bleken te kampen als Weerman zelf. De bloemengroothandel vond uiteindelijk hulp bij een geslaagde ondernemer uit een andere branche: Andries Verder.

Pindustry
Andries Verder staat bekend als een kapitaalkrachtige zakenman die ondernemers over een financiële hobbel heen helpt met zijn eigen investeringsvehikel Pindustry. Verder liet zich niet afschrikken door de slechte cijfers van Weerman en heeft vertrouwen in het nieuwe concept van de bloemengroothandel. In ruil voor een belang van 35 procent zal hij zorg dragen voor de financiering van het automatiseringsproject. “We kijken verder dan de cijfers. Het nieuwe systeem is baanbrekend voor de branche”, aldus Verder. Verwacht wordt dat de online-verkoop van bloemen snel tot betere resultaten leidt, aangezien de automatisering moet leiden tot een hogere omzet met minder mankrachten. Een prognose van de opbrengsten laat voor volgend jaar een groei zien van tien procent tot 22 miljoen.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief