Familiebedrijven staken snel gesprekken over overnames

Van alle ondernemers in een middenbedrijf heeft 38 procent de afgelopen jaren gesproken over een overname, maar kwam het uiteindelijk niet zover. Dat blijkt uit cijfers van Deloitte op basis van de Mid Market Monitor.

Familiebedrijven spelen een grote rol bij deze trend. Familiaire ondernemingen spreken wel vaak over overnames, maar deze gaan veel minder vaak door dan bij andersoortige bedrijven. De verschillen zijn fors: bij familiebedrijven worden de onderhandelingen in 41 procent van de gevallen op korte termijn beëindigd, tegenover 21 procent bij de overige ondernemingen. Deloitte verklaart dit verschil door de voorzichtigere houding van familiebedrijven en hun streven naar continuïteit.

Factoren
De reden dat er een einde wordt gemaakt aan overnameprocessen zijn volgens de respondenten de risicofactoren. Verder noemen de ondervraagden de prijs als belangrijke reden om onderhandelingen te staken.

Voor de komende twaalf maanden verwachten de meeste ondervraagden geen nieuwe fusie- of overnamegesprekken. Slechts vijf procent verwacht dit wel.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief