Gulpener en Spectro winnaars Familie Fundament Award

Utrecht, 21 maart 2014 – Gulpener Bierbrouwerij heeft de Familie Fundament Award gewonnen, in de categorie bedrijven met 50 en meer medewerkers. Winnaar in de categorie tien tot vijftig medewerkers is reinigingsmiddelenproducent Spectro, net als Gulpener afkomstig uit het zuiden van Nederland. Beide bedrijven onderscheiden zich onder andere door de professionele manier waarop ze de opvolging hebben geregeld, hun maatschappelijke betrokkenheid en hun uitstekende financiële positie.

Beoordelingscriteria
De jury onder voorzitterschap van Tjero Zomer, commissaris bij beddenfabrikant Auping, lette vooral op het familiekarakter van de deelnemende bedrijven, hun mate van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) en de manier waarop ze goed bestuur gewaarborgd hebben.

Gulpener Bierbrouwerij
Paul Rutten, groot-aandeelhouder en ex-directeur van Gulpener uit het Limburgse Gulpen, doet het bedrijf langzaam over aan zijn zoon Jan-Paul (zie foto). De jury roemt het gedetailleerde opvolgingsplan dat het bedrijf hiervoor heeft geschreven. Onderdeel van het plan is dat de huidige directeur, geen lid van de familie, de opvolger coacht. Verder zijn de familienormen en –waarden terug te vinden in de visie, missie en bedrijfscultuur van het bedrijf. Zomer: “Mvo is leidend voor Gulpener. Men maakt alleen gebruik van regionale basisproducten, heeft eigen hopvelden en eigen bronwater. Tot slot is de financiële positie stevig te noemen, met een zeer goede solvabiliteit en een mooi rendement.”

Spectro
Ook bij producent van reinigingsmiddelen en –concepten Spectro uit Oss ligt er volgens de jury een gedegen opvolgingsplan. Vader Clemens Metternich doet zijn bedrijf over aan zijn zoons Laurens en Quintus. “Ook bij dit bedrijf staan duurzaamheid en mvo centraal. Spectro vervaardigt bijvoorbeeld supergeconcentreerde producten en speciale doseerapparaten, die gratis aan de klanten ter beschikking worden gesteld”, zegt Zomer.

Belang familiebedrijf
De Familie Fundament Award wordt georganiseerd door het Nederlands Centrum voor het Familiebedrijf (NCFB). Partners zijn accountantsorganisatie BDO en Rabobank. “Deze Award onderstreept het belang van het familiebedrijf. De verkiezing is voor familiebedrijven een uitgelezen kans om zichzelf op de kaart te zetten, elkaar te inspireren tot nieuwe inzichten en ervaringen te delen. De Rabobank ondersteunt daarom van harte dit initiatief van het NCFB”, zegt Mirelle Pennings, directielid Rabobank Grootbedrijf.

Joost Vat, partner bij de Adviesgroep Familiebedrijven van BDO: “Als deze verkiezing iets duidelijk maakt, dan is het wel dat familiebedrijven zich nog uitdrukkelijker mogen profileren. De manier waarop familiebedrijven langetermijndoelen werkbaar maken en houden in een tijd waarin de waan van de dag regeert, is bewonderingswaardig. Daar mogen ze allemaal, niet alleen de winnaar van vandaag, trots op zijn.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief