Jumbo opent nieuwe Foodmarkt

Familiebedrijf Jumbo opent in Amsterdam haar nieuwe foodmarkt. De foodmarkt voert een assortiment dat voor zeventig procent vers is en waar ter plekke maaltijden van worden bereid.

Met de opening van Jumbo’s nieuwe foodmarkt te Amsterdam-Noord zet het familiebedrijf een nieuw retailconcept neer naast haar bestaande supermarktformule. In de 2600 m2 grote versmarkt hebben consumenten keuze uit een assortiment dat voor zeventig procent vers is. De producten uit dit assortiment kunnen door de koks in de foodmarkt ter plekke worden bereid tot maaltijden die door de klanten gelijk geconsumeerd kunnen worden.

De foodmarkt
In 2013 is er door Jumbo al eerder een foodmarkt geopend in Breda. Deze diende slechts als proefwinkel. In de nieuwe foodmarkt te Amsterdam kunnen consumenten ook hun boodschappen doen. Naast de dagelijkse boodschappen beschikt het assortiment ook over nationale en internationale gerechten die ter plekke worden bereid. De foodmarkt blijft voor Jumbo wel een apart concept dat losstaat van haar supermarktformule. De nieuwe foodmarkt staat qua uitstraling dan ook helemaal los van de Jumbo-huisstijl. “We willen niet dat mensen denken: die winkel kennen we al”, aldus formule-directeur Colette Cloosterman-Van Eerd in het FD. “Voor ons is dit een startschot voor de verdere uitrol van het concept Foodmarkt.” De grootste uitdaging van de foodmarkt is om te zorgen dat de prijzen het laagst blijven.. De kosten worden door veertig medewerkers in de keukens immers aardig opgedreven. Jumbo voert met de foodmarkt inmiddels drie formules: de supermarkten, de versmarkten en de verkoop via internet.

Verschil met Breda
De Amsterdamse foodmarkt verschilt fors met die van Breda. Zo zijn er in Amsterdam meer verse salades en broodjes te verkrijgen. Ook de Aziatische keuken is uitgebreid met verse loempia’s en verse saté. Daarnaast is het doel van de koks die het eten bereiden om klanten te leren hoe de bereiding in elkaar steekt zodat ze de gerechten thuis klaar kunnen maken. In Breda maakt de foodmarkt na anderhalf jaar nog geen winst waardoor nog niet alle investeringskosten worden terugverdiend. Jumbo verwacht dat dit over een aantal jaren wel het geval zal zijn. De foodmarkt heeft al wel een positief ebitda.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief