Macht over Bristol weer in handen familie Vanaudenhove

Geschreven door:

|

1 november 2017

|

Gepost in:

De familie Vanaudenhove ontheft na drie jaar Kurt Moons uit zijn functie als CEO van Bristol, en staat nu zelf weer aan het roer. De voormalig topman van Brantano, Santana en Eddy Merckx Groep maakt plaats voor Philippe Vanaudenhove, die directeur zal worden van de Euro Shoe Group (ESG), het moederbedrijf van Bristol.

De familie Vanaudenhove was altijd al volledig eigenaar van de keten Bristol, maar heeft in de afgelopen drie jaar de leiding gegeven aan Kurt Moons, die niet verbonden is aan de familie. De reden voor het huidige vertrek is een verschil in visie tussen de familie en de topman op de strategie waar Bristol de aankomende jaren mee zou werken. Ook de operationeel directeur wordt aan de kant geschoven. Elise Vanaudenhove, de kleindochter van medeoprichter Albert Vanaudenhove, pakt de handschoen op.

Ingrijpende wijzigingen
Dat er verandering bij Bristol nodig was, bleek wel uit de cijfers die gepresenteerd werden afgelopen jaar. Moons leek te weten waar de schoen wrong, en veranderde de strategie bij Bristol ingrijpend. Dit blijkt uit een interview dat hij hield in de Telegraaf van vorig jaar: “Online is belangrijk, maar je moet prioriteiten stellen. Als je in fysieke winkels gelooft, dan moet je daar ook flink in investeren”, aldus Moons vorig jaar. Na dat Moons hier het afgelopen jaar veertig miljoen euro in stak, met het openen van honderd nieuwe winkels en het verbeteren van 250 bestaande winkels, draaide het bedrijf een verlies van €3,8 miljoen op een omzet van €322 miljoen. In 2015, toen Moons net was aangetreden, werd er nog een bescheiden winst genoteerd ondanks de sterke concurrentie in dat jaar. Deze wijziging van strategie heeft Moons de das om gedaan.

Grote uitdaging
Moons heeft zich in de afgelopen drie jaar het vuur uit de sloffen gelopen en Bristol ingrijpend aangepakt. Met zijn twintig jaar ervaring bij de concurrentie was hij de aangewezen man om een veranderingstraject uit te stippelen dat Bristol klaar zou maken voor de globalisering en digitalisering in de sector. Dit resulteerde onder andere in de sluiting van Avance, en de naamsverandering van Shoe Discount naar Bristol. De sluiting van de veertig winkels van Avance heeft afgelopen maand in België nog gezorgd voor een opstandje, aangezien hier tientallen banen mee op de tocht komen te staan. Ongeveer honderd medewerkers van het moederbedrijf ESG hebben gestaakt, en hebben geprotesteerd bij het hoofdkantoor.

Vooruitblikken
Op de Belgische nieuwssite ‘Made in Limburg’ vertelt Philippe Vanaudenhove dat het veranderingstraject van Moons in afgelopen jaren van groot belang is geweest, maar dat er nu moet gekeken worden naar de toekomst: “Nu dat project is afgerond, is het tijd voor de implementatie van een nieuwe strategie. Ik neem de rol van CEO van het bedrijf op, zoals al het geval was van 2006 tot 2014.” Zijn blik op de toekomst luidt als volgt: “Een aantal belangrijke taken die aangevat moeten worden, zijn onder meer het verder ‘ontzorgen’ van de geranten, het finetunen van de collecties, het versterken van onze digitale activiteit, en nog veel meer. Samen met de vernieuwde directieploeg kijk ik er enorm naar uit het potentieel van dit prachtige bedrijf verder uit te bouwen.” Het is te hopen voor de familie Vanaudenhove dat deze switch in het bestuur Bristol weer zwarte cijfers zal bezorgen.

Deel dit artikel

Gerelateerd Nieuws

Het gaat goed met familiebedrijven, telgen moeten zich echter bewijzen
Familie Wintermans wint EY Family Business Legacy Award 2017
Twee internationale onderzoeken onder familiebedrijven

About Author

Koos Plegt

Koos Plegt schrijft veel over ondernemerschap en is samen met Dennis Mensink auteur van het boek De Kleine Gids voor ZZP'ers. Koos is een creatieve geest. En hoe ingewikkelder het onderwerp, hoe meer hij zich op zijn gemak voelt.

Comments are closed.

Geef een Reactie