“Nederland kan wat leren van Duitse familiebedrijven”

Rotterdam – Dankzij de Duitse familiebedrijven in de Mittelstand staat het land er economisch bijzonder goed voor. Nederlandse familiebedrijven kunnen hier een voorbeeld aan nemen. 

Steeds meer Nederlandse bedrijven willen weg uit Nederland. Met name landen die er economisch goed voor staan, zoals Amerika, en Aziatische landen, als Singapore, hebben de voorkeur. Maar volgens Pieter van Oord, CEO van het bekende familiebedrijf Van Oord, kijken bedrijven niet naar Duitsland en dat is vreemd volgens hem. “De Mittelstand is de drijvende kracht achter het succes van Duitsland. Zelfs Amerikanen komen massaal naar onze Oosterburen om te kijken waarom deze familiebedrijven het zo goed doen”, zegt Van Oord tijdens de Leadership Summit 2013 van RSM.

Succes achter Mittelstand
Hoe kan het dat Duitse familiebedrijven het beter doen dan de Nederlandse? Volgens Van Oord is dit eenvoudig te verklaren: “Ze hebben een focus op de lange termijn, ze hebben een goede relatie met scholen, zorgen voor veel nieuwe banen, ze zoeken de balans richting alle stakeholders en bouwen duurzame relaties op.” Verder heeft de Mittelstand goede relaties met grote Duitse bedrijven als Siemens en BMW. Dit zorgt volgens de CEO van het baggerconcern voor succesvolle clusters.

De weg omhoog inzetten
In Nederland maken familiebedrijven bijna geen deel uit van dit soort clusters. Volgens Van Oord kunnen familiebedrijven juist een belangrijke bijdrage leveren in dit soort clusters vanwege de duurzame relaties. “Met meer van deze clusters kan Nederland weer naar een toppositie klimmen in de mondiale economie. Door elkaar te helpen kan iedereen uitblinken.”

Niet alleen maar hosanna bij familiebedrijf
Waar familiebedrijven veelal positief naar voren komen, zitten er volgens de CEO van Van Oord wel degelijk nadelen aan het familiebedrijf. Zo hebben ze vaak een gesloten cultuur, zijn ze vaak te conservatief en kunnen ze lastig overweg met nieuwe situaties en generatieveranderingen. Het is volgens Van Oord vooral belangrijk dat familiebedrijven zich niet gaan richten op de korte termijn, maar hun sterke langetermijnvisie behouden. 

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief