“Onze mensen zijn ons kapitaal, daar moet je voorzichtig mee zijn”

‘Onzelfzuchtige zorg voor het welzijn en de ontwikkeling van de mens´, is hoe men filantropie kan omschrijven. Filantropie kan binnen een familiebedrijf een belangrijk element zijn om het familiegevoel in alle lagen van het bedrijf te bewerkstelligen. Fambizz sprak twee familiebedrijven waarvan bekend is dat ze hun werknemers op hun eigen manier spreekwoordelijk in de watten te leggen. Wat brengt het hen? Vandaag deel 1 op Fambizz.

Gé Moonen is CEO bij Moonen Packaging, een verpakkingsbedrijf dat vorig jaar werd benoemd tot Aantrekkelijkste Werkgever van Midden-Limburg. Het bedrijf vindt het belangrijk dat hun medewerkers een beslissende factor in het bedrijf hebben en proberen zoveel mogelijk met gepassioneerde werknemers binnen te slepen. Zestig jaar geleden begon het familiebedrijf met het ontwikkelen van verpakkingsmaterialen, nu is het een innovatieve verpakkingsspecialist op Europees niveau.

Medewerkers
Het Limburgse verpakkingsbedrijf vindt het van groot belang om de medewerkers mee te laten beslissen in het bedrijf. “Door alle medewerkers in beslissingen te betrekken, geef je hen een missie mee”, aldus Moonen. Hij vindt het belangrijk dat zijn personeel hard werkt en meedenkt in het bedrijf: “We leggen ze niet in de watten. Onze werknemers werken hard, maar we proberen ze bewust te maken van hun impact en hen na te laten denken over hun manier van leven.” Daarnaast blijft het belangrijk dat de materiaalkeuzes van het bedrijf het milieu zo min mogelijk beïnvloeden: “We proberen de behoefte van onze klanten te vervullen zonder daar veel schade bij aan te richten.”

Binnen het bedrijf heeft ieder zijn recht om zijn ideeën en meningen te delen. Moonen denkt dat wanneer ze een beslissende factor in het bedrijf hebben, ze een meer inzet tonen in het bedrijf en een beter gevoel hebben over het werk dat ze doen. “We proberen talentvolle mensen te werven die continu optimaal kunnen en willen presteren binnen het bedrijf, ook als ze wat ouder worden.”

Tevredenheid onder medewerkers
Het familiebedrijf vindt het belangrijk om structureel te kijken naar hoe medewerkers denken over hun werk en het bedrijf: “We houden vijf keer per jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek om te kijken wat de meningen zijn.” Veelal zijn de reacties uit dat onderzoek positief en wanneer uit het onderzoek toch ontevredenheid naar voren komt, besteden we daar aandacht aan: “Als we verschuivingen zien, bedenken we hoe we dat weer recht kunnen breien.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief