Overname 2.0: Van bouwfirma naar interieurbedrijf [afl. 7]

Geschreven door:

|

11 januari 2013

|

Gepost in:

Sommige jonge ondernemers grijpen de verkoop van het familiebedrijf aan om een nieuw droombedrijf te realiseren. In de serie bijzondere bedrijfsoverdrachten in samenwerking met NUzakelijk deze week: van bouwfirma naar interieurbedrijf.

Doordacht ontwerpen, een originele oplossing bedenken en vooral de wens van de klant vertalen naar een praktische toepassing; eigenlijk doet Wullink Interieur B.V. alles wat met interieur op maat te maken heeft. En dat zat er al vroeg in. Eigenaar Hennie Wullink schreef in het eerste opstel dat hij voor school maakte al dat hij later timmerman zou worden. “Ik was altijd al aan het knutselen en prutsen.” Eenmaal op de Lagere Technische School (LTS) kon hij kiezen tussen de sectoren hout, elektra en metaal. “Omdat ik van huis uit altijd al met hout in de weer ben geweest, was de keuze voor hout snel gemaakt.”

Verfijning
Hennie is inmiddels al 32 jaar werkzaam bij het bedrijf dat zijn vader in 1953 oprichtte. In 1986 nam hij het bouwbedrijf over. “Ik zag de bouwwereld niet zo zitten en begon met het maken van tafels. Ik wilde verfijnde meubels maken. Dat liep zo goed, dat we konden uitbreiden.” Bouwbedrijf Wullink groeide zo uit tot Wullink Meubel- en houtindustrie. Zijn vader vond het ook een mooie overgang, want de bouwwereld lag op zijn gat. “Maar uiteindelijk bleek de meubelindustrie toch niet financieel haalbaar”, aldus Hennie. “En dus zijn we weer een stapje verder gegaan met de verfijning en maken we tegenwoordig interieur op maat: van ontwerp tot oplevering.”

Het feit dat er een gebouw stond en er machines en gereedschappen voorhanden waren, heeft ervoor gezorgd dat zoon Wullink daarop verder kon bouwen; de mogelijkheden lagen voor het oprapen. “Als mijn vader geen eigen bedrijf had gehad, was mijn bedrijf er waarschijnlijk ook niet geweest”, vertelt de eigenaar van het interieurbedrijf.

Kwaliteit voor de klant
Hennie’s vader bouwde huizen en Hennie bouwt en ontwerpt nu alles voor ín huis. “Elk object is speciaal gemaakt voor de klant. Het is mooi werk, maar ook heel intensief. Veel mensen weten precies wat ze willen; soms is dat echter niet te realiseren. Maar ik heb geleerd om voor de klant altijd een stapje extra te doen: dat is er vroeger met de paplepel ingegoten.” De slogan ‘Superieur voor elk interieur’ is daarmee een schot in de roos: de wens van de klant staat hoog in het vaandel.

Sleutelen aan de toekomst
Het interieurbedrijf van Wullink is heel breed opgezet: ze maken tafels, balies en geven vorm aan een hele inrichting voor bijvoorbeeld een kapsalon. Een nadeel van de interieurbusiness is dat je als ondernemer pas drie à vier weken van tevoren weet of je een opdracht krijgt. “Dat is op dit moment soms wel moeilijk, want je weet zo niet altijd waar je aan toe bent”, vertelt Hennie. Hij zegt hard te gaan sleutelen aan de toekomst. “Je moet een groot netwerk hebben en zelf op zoek gaan naar nieuwe projecten en nieuwe klanten. En heel belangrijk: nooit compromissen sluiten als het gaat om kwaliteit.”

De serie Overname 2.0 is tot stand gekomen in samenwerking met NUzakelijk.

Deel dit artikel

Gerelateerd Nieuws

Overname en nieuwe slogan voor familiebedrijf Bavaria
Overname 2.0: Van sigaretten en sigaren naar Oudhollandse snoepjes [afl. 8]
Overname 2.0: Van lopende poppen en kerstverlichting naar gebreide modeaccessoires [afl. 6]

About Author

Kelly Hulshof

Kelly Hulshof is een creatieve schrijfster met een passie voor het Nederlands. Die voorliefde voor taal heeft ze verenigd met haar kennis over ondernemerschap en familiebedrijven. Daardoor is zij in staat voor Fambizz de meest uiteenlopende artikelen te schrijven: van nieuwsberichten tot interviews, van achtergrondverhalen tot reportages.

Comments are closed.

Geef een Reactie