Overname 2.0: van sigarenfabriek naar edelsmederij [afl. 4]

Sommige jonge ondernemers grijpen de verkoop van het familiebedrijf aan om een nieuw droombedrijf te realiseren. In de serie bijzondere bedrijfsoverdrachten in samenwerking met NUzakelijk deze week: van sigarenfabriek naar edelsmederij.

Met de ondernemersgeest en het netwerk van haar vader, werkzaam in de sigarenfabriek die eigendom is van de familie, belandde sieradenmaker Mary van der Sluis al jong op het ondernemerspad. Na een eerste serie oorbellen (op haar twaalfde) verkocht ze zelfgemaakte zilveren sigarenkokers aan de klanten van haar vader. “Die mensen kende ik toch al, van de keren dat ik met mijn vader mee was”, licht ze toe.

Eigen kunstbedrijf
Een mooi opstapje dus, maar wel naar een eigen kunstpraktijk. Ze heeft samenwerking gezocht met haar zussen Wilna en Ine. Met z’n drieën vormen ze een kunstbedrijf; Mary en Wilna verzorgen de juwelen, hun zus Ine maakt porseleinen werken en juwelen.
Hoewel ze in het verleden wel exposeerden in galeries, organiseren ze nu zelf de verkoop. “Het is veel leuker om het zelf in de hand te houden”, zegt Van der Sluis. “We regelen een verrassende locatie waar mensen in alle rust kunnen kijken en passen.”

Familie en passie
Opgroeien in een familiebedrijf heeft duidelijk invloed gehad op haar ontwikkeling. “Een familiebedrijf is soms een gedoe, want iedereen kijkt mee. Maar wat je op je lever hebt, kun je gewoon uitspreken tegen elkaar, want je ontloopt je familie toch niet. Dat geeft grote vrijheid.”

Het was haar vader die haar op het juiste spoor zette in haar jeugd. Van der Sluis had haar aanmelding voor de Fotovakschool in Den Haag al rond toen ze een afmeldingsbrief ontving.
“Mijn vader zag mijn talent voor sieraden en had gebeld met de directeur om me af te melden”, verklaart ze. “Ik was woest, maar zag al vrij gauw in dat hij gelijk had. Sieraden zijn mijn passie.”

Goede ideeën
Elkaar niet kunnen ontlopen, betekent ook de ervaring van successen en teleurstellingen delen. “Tegenover een collega die geen familie is, houd je je toch meer groot. En bij je familie hoef je niet bang te zijn voor jaloezie. Uiteraard wil je zelf het liefste met een goed idee komen, maar we vullen elkaar graag aan.”
Voor het opdoen van goede ideeën voor het familiebedrijf, reist Van der Sluis regelmatig af naar India. De eerste keer dat ze er was, kwam ze in Jaipur terecht, een belangrijke plek voor edelsmeedkunst en edelsteenhandel.
“Ik was er zo van onder de indruk dat ik dat jaar vier keer terug ben geweest. Daar heb ik ook de beste graveur-emailleur van India gevonden. Het heeft me anderhalf jaar theedrinken gekost, voordat hij voor me wilde werken, maar daar heb ik geen minuut spijt van. Het zijn vakmensen die erg selectief zijn in wat ze maken. Dat heb ik ook.”

Volgende generatie
De grote gedeelde interesse in kunst is het fundament van de samenwerking. De volgende generatie lijkt dit minder te hebben, maar Van der Sluis ziet al wel hun eigen ontwikkelingen richting het ondernemerspad. “Mij opvolgen zullen ze niet doen, hun talenten liggen ergens anders. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld onze gezamenlijke webshop gemaakt. Die webshop is heel handig om dingen samen te brengen die we leuk vinden.” De link naar de volgende generatie is alweer gelegd.

De serie Overname 2.0 is tot stand gekomen in samenwerking met NUzakelijk.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief