Overname 2.0: Van sigaretten en sigaren naar Oudhollandse snoepjes [afl. 8]

Sommige jonge ondernemers grijpen de verkoop van het familiebedrijf aan om een nieuw droombedrijf te realiseren. In de serie bijzondere bedrijfsoverdrachten in samenwerking met NUzakelijk deze week: van sigaretten en sigaren naar Oudhollandse snoepjes.

Boterwafeltjes, stroopsoldaatjes, zoete peertjes en ulevellen zijn de Oudhollandse snoepjes die het meest over de stokoude toonbank rollen van het 120-jarige winkeltje ‘Bram & Aagje’ van uitbater Jaap Klaver (37). “Met een oppervlakte van 5,5 m2 is dit het kleinste snoepwinkeltje van Nederland.”

Oudhollands snoep
In 2005 kwam Klaver in het woonhuis naast het kleine winkeltje in Graft wonen. Zijn opa en oma, Bram en Aagje, overleden en zodoende kwam hun sigarenwinkel leeg te staan. Klaver wilde iets doen met het pandje en zocht naar een product om te verkopen dat echt bij het oude winkeltje past. Hij kwam uit bij Oudhollands snoep. De oude spulletjes die zijn grootouders destijds hadden, zijn weer achter de antieke toonbank gezet en de wand is vol gehangen met foto’s van de voorgangers van Jaap. De hobby werd eerst in de weekenduren uitgevoerd, maar al gauw zei Klaver zijn fulltime baan vaarwel. Daarmee is hij de vierde generatie die achter de toonbank staat. De snoepverkoper is zelf niet zijn grootste klant. “Ik snoep natuurlijk wel eens, maar ik ben geen echte snoepkont”, zegt de uitbater die elke dag zicht heeft op tientallen potten met lekkernijen en omringd wordt door de zoete geur van snoepgoed.

Familiehistorie
Het ieniemienie, maar toch grootse winkeltje kent een rijke familiehistorie. De overgrootvader van Jaap begon er 120 jaar geleden een bakkerswinkel. Daarna toverden Bram en Aagje het om in een groentewinkel die het daarna weer veranderden in een sigaren– en sigarettenwinkeltje. De ‘Bram & Aagje’-snoepwinkel maakt onderdeel uit van een woonhuis. “Vroeger waren dit soort kleine winkels in een woonhuis heel gewoon”, vertelt Klaver. “Maar in deze tijd is het een unieke bezienswaardigheid. Deze kleine winkels verdwenen omdat mensen de ruimte alsnog wilden gebruiken als woonruimte.” Bij de familie van Klaver is dit niet gebeurd. “Dat komt omdat het een familiebedrijf is. Ik wilde de traditie in stand houden. Het is een soort eerbetoon aan mijn grootouders, vandaar dat ik de winkel naar hen vernoemd heb. ‘Bram en Aagje’ was een begrip in Graft en omstreken. Ik vond dat ik dit moest koesteren.” Bram en Aagje hadden ook een camping en tuinderij, gelegen tegenover het snoepwinkeltje. Deze is nu in handen van de nicht van Klaver. “Op die manier blijft alles in handen van de familie. Zo zouden mijn grootouders dat graag gewild hebben.”

Feest van herkenning
Het ouderwetse snoepgoed verkoopt Klaver voornamelijk aan de vele toeristen die in het poldergebied komen. Maar ook musea en zorginstellingen staan te springen om de snoepjes. “Ik heb echt eer van mijn werk. Vooral de oudere mensen in de zorginstellingen maak ik blij. Het is een feest van herkenning voor ze.” Klaver ziet dat ook de jeugd de ouderwetse snoepjes ontdekt heeft. “In de winkel ga je een stapje terug in de tijd; dat maakt jongeren enthousiast. Ik word niet rijk van dit werk, en dat hoeft ook helemaal niet, maar ik doe het dankzij al die vrolijke mensen iedere dag weer met plezier.”

De serie Overname 2.0 is tot stand gekomen in samenwerking met NUzakelijk.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief