Steeds meer familiebedrijven kiezen voor expansie

Amstelveen – Door gebrek aan groeipotentieel binnen de eigen landsgrenzen trekken steeds meer grote Nederlandse familiebedrijven naar het buitenland. Op deze manier willen familiebedrijven hun marktpositie veilig stellen.   

Grote Nederlandse familiebedrijven zijn steeds meer bezig met expansie naar het buitenland. Doordat groei binnen Nederland steeds lastiger is, investeren familiebedrijven steeds meer in overnames van bedrijven in het buitenland. Dit blijkt uit onderzoek dat de internationale accountants- en adviesorganisatie KPMG in samenwerking met de belangenvereniging European Family Businesses hield onder 600 familiebedrijven in veertien Europese landen, waaronder Nederland. Volgens dit onderzoek trekken de grote familiebedrijven met name naar het buitenland om zo hun eigen marktpositie veilig te stellen.

Expansie binnen Europa
Veel familiebedrijven uit de veertien deelnemende Europese landen aan het onderzoek breiden het liefst uit in Europa. Twintig procent van de ondernemers geeft aan te kiezen voor relatief dichtbij huis. “Het onderzoek toont aan dat familiebedrijven veel vertrouwen hebben in Europa”, zegt Albert Jan Thomassen directeur van FBNed, één van de belangenverenigingen voor familiebedrijven in Nederland. Grote Nederlandse familiebedrijven als Van Wijhe Verf en Westland Kaasgroep kiezen dan ook voor expansie naar Duitsland of Engeland. Instabiele landen als Italië, Griekenland en Spanje worden vaak nog vermeden. Na Europa zien we dat veel grote familiebedrijven naar Aziatische landen trekken om hier bedrijven over te nemen.

Kracht van familiebedrijven
Familiebedrijven richten zich al lang niet meer alleen maar op de eigen thuismarkt om te kunnen groeien. Volgens Ernst Groenteman, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor familiebedrijven, is dit ook een belangrijke kracht van een familiebedrijf. “Hun vermogen om buitenlandse markten te betreden en hun marktaandeel in eigen land te behouden en zelfs uit te breiden, lijkt de basis te zijn van het voortdurende succes van deze ondernemingen”, aldus Groenteman.

Goed bestuur
Een veel behandeld thema onder Nederlandse familiebedrijven is de inrichting van het bestuur van de onderneming. Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat veel familiebedrijven uit de Europese landen open staan voor een goede bestuurlijke structuren en processen. Grote familiebedrijven erkennen de bijdrage die goed bestuur kan leveren aan de onderneming. Bij liefst 72 procent van de deelnemende familiebedrijven vormt goed bestuur een belangrijk aandachspunt voor het komende jaar. Verder ziet maarliefst 84 procent van de grote familiebedrijven het als belangrijke taak om de controle van de familie in het bedrijf te handhaven.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief