Succesfactoren bekend voor duurzaam ondernemen

Zoetermeer – Het mkb, waaronder veel familiebedrijven, moet met een branchegerichte aanpak werken willen ze succesvol duurzaam ondernemen.

De meeste mkb-bedrijven, waaronder veel familiebedrijven, hebben al enkele facetten van duurzaam ondernemen doorgevoerd, maar er is nog heel wat besparingspotentie op dit gebied. Dat blijkt uit een onderzoek van Panteia naar beleid gericht op het stimuleren van duurzaam ondernemen, waar kritische succesfactoren geformuleerd zijn.

Kritische succesfactoren
Ten eerste is vraagsturing een belangrijke succesfactor, omdat je moet inspelen op de vragen en behoeften van bedrijven. Ten tweede moeten de maatregelen voor duurzaam ondernemen concreet en rendabel zijn. Dat wil zeggen dat er een helder en positief kosten-batenplaatje voor handen moet zijn en sprake is van een snelle terugverdientijd. Dit zijn de belangrijkste kritische factoren. Ze vormen een stabiele basis om stimulering van duurzaam ondernemen in branches, regio en lokaal goed vorm te geven.

Branchegerichte aanpak
De verschillende succesfactoren komen het beste tot hun recht in een branchegerichte aanpak. Auteur van het onderzoek, Drs. A.P. Muizer, verklaart dat duurzaam ondernemen beter in samenwerkingsverband te bewerkstelligen is. “Alleen gezamenlijk inkopen zorgt al voor kostenbesparing en het gaat natuurlijk vooral om energie- en kostenbesparing. Daarnaast is het ook handig om ervaringen over en weer uit te wisselen. Dat stimuleert het duurzaam ondernemen.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief