Toyota, Heineken en Jaguar over hun groeiplannen

Expansie, aandelenverkoop en tegenvallende verkoopcijfers: de familiebedrijven Toyota, Heineken en Jaguar haalden afgelopen week alle drie de actualiteit met hun groeiplannen. 

Campden FB besteedt in een drieluik aandacht voor de familiebedrijven Toyota, Heineken en Jaguar die afgelopen week alle drie in de actualiteit verschenen. Zo verkoopt Toyota haar belang in Tesla, wijt Heineken haar tegenvallende verkoopresultaten aan de natte zomer van 2014 en opent Jaguar een nieuwe fabriek in China.

Toyota
Toyota Motor Corp, het bedrijf dat in handen is van de Toyota-familie, heeft een deel van haar belang in de Amerikaanse autofabrikant Tesla verkocht. De aandelen van Tesla worden op dit moment gewaardeerd op 253,29 dollar. Aangezien Toyota haar Tesla-aandelen destijds kocht voor slechts zeventien dollar per aandeel, kan de autofabrikant met de verkoop van deze aandelen een flink kapitaal binnenhalen. Toyota investeerde een oorspronkelijk bedrag van 50 miljoen dollar in Tesla waardoor ze een belang kreeg van 3,2 procent. Deze investering wordt nu gewaardeerd op 690 miljoen dollar.

Heineken
Heineken, de op twee na grootste bierbrouwer ter wereld, wijt haar lage verkoopcijfers van het derde kwartaal aan de natte zomer van dit jaar. Volgens de bierbrouwer zouden Europeanen tijdens natte zomers minder drinken. Het concern ligt echter nog steeds op schema voor het behalen van haar doelen van dit jaar dankzij een sterke eerste helft en kostenbesparingen in de markt. “Te midden van een volatiel mondiaal milieu en de slechte weersomstandigheden tijdens het hoogseizoen in Europa, behouden we onze groei”, aldus Jean-Francois van Boxmeer. Heineken, dat in meer dan zeventig landen zo’n 170 verschillende soorten bier verkoopt, behaalde in 2013 een omzet van 19,2 miljard euro.

Jaguar Land Rover
Jaguar Land Rover heeft haar eerste fabriek geopend in China. De fabriek zal tot zo’n 130.000 voertuigen per jaar produceren. De luxeautofabrikant tracht met de Changshu fabriek in de buurt van Shanghai haar omzetgroei te verbeteren die naar verluidt in het afgelopen jaar is gehalveerd. China is met 10.000 verkochte voertuigen in het afgelopen jaar de belangrijkste afzetmarkt voor het familiaire Tata Motors, eigenaar van Jaguar. Door lokaal te produceren, wil de autofabrikant de zware invoerrechten vermijden om zo te kunnen concurreren met lagere prijzen. De Chinese markt wordt op dit moment vooral gedomineerd door Duitse merken als BMW en Mercedez-Benz.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief