125-jarig bestaan Zuurkoolfabriek Kramer wordt uitgebreid gevierd

Zuurkoolfabriek G. Kramer & Zonen B.V. bestaat dit jaar 125 jaar. Het jubileum vormt de aanleiding voor tal van activiteiten voor het personeel en de inwoners van Langedijk. Het bedrijf wordt geleid door de vierde en vijfde generatie Kramer.

Kramer & Zonen B.V. is in 1890 opgericht en het bedrijf groeide in die 125 jaar als kool. Inmiddels wordt in het hoogseizoen, dat loopt van eind juli tot aan de kerstdagen, 200.000 kilo zuurkool per dag geproduceerd. In het laagseizoen wordt de zuurkool uitgepakt.

Jubileum aanleiding voor groot feest
“We vinden het erg belangrijk om de verjaardag van de zuurkoolfabriek met het personeel en oud-personeel te vieren. Daarom gaan we ook drie dagen op stap met alle (oud-)collega’s. Waarnaartoe? Dat is nog even geheim”, vertelt Gerrie Groot, verkoopleider van het familiebedrijf.
Daarnaast zijn er tal van activiteiten voor de inwoners van Langedijk, waar de familie Kramer de grootste zuurkoolfabriek op basis van verse kool van Europa beheert. Er is een driegangendiner voor 1000 gasten in de fabriek, een menu met als hoofdmoot uiteraard zuurkool – dat dit jaar tot superfood van 2015 is uitgeroepen.

Ook krijgen alle basisscholieren in groep 7 in Langedijk in mei een koolplant, waarna ze in september een educatieve rondleiding door de fabriek krijgen, zodat ze eindelijk zien waarom er zoveel tractoren met zuurkool door ‘De koolschuur van Europa’ rijden.

Geen bedrijf zoals een familiebedrijf
De zuurkoolfabriek is al vier generaties in handen van de familie Kramer en komend jaar wordt het bedrijf overgedragen aan de vijfde generatie. Piet Kramer is inmiddels 62 jaar en ziet de komende generatie graag aan de slag gaan.
Dirk Kramer wordt de nieuwe directeur en was eerst werkzaam in een andere branche, zoals gebruikelijk is in de familie. Als student en scholier werkte hij in zijn schoolvakanties al in het bedrijf; nu wordt hij ingewerkt om zijn vader op te volgen.

“Je merkt een duidelijk verschil tussen familiebedrijven en andere bedrijven. Het bedrijf is gezond, omdat er een lange termijn visie is. Die drive merk je ook bij de directie: het bedrijf is een geschenk van de voorouders en dat geschenk brengt een verantwoordelijkheid met zich mee om het door te geven. Daarom wordt de winst geïnvesteerd in innovaties.”

Keurmerken verkleinden aantal concurrenten
Rond de eeuwwisseling werden twee nieuwe voedselveiligheidkeurmerken verplicht voor de voedselindustrie. Onder druk van de supermarkten werden de HACCP en BRC-certificaten verplicht. Niet elke concurrent van Zuurkoolfabriek G. Kramer & Zonen B.V. kon daar aan voldoen, aangezien er flinke investeringen met de nieuwe standaarden gemoeid gingen. “Bij onze zuurkoolfabriek vormden de nieuwe standaarden geen enkel probleem”, vertelt Groot trots. “In heel Europa zag je zuurkoolfabrikanten omvallen, het heeft de markt echt veranderd. Kramer wist zich, door te blijven innoveren, meer dan te handhaven.”

De toekomst van Kramer
Als producent van zuurkool voelt de fabriek de maatschappelijke veranderingen: de groenteman verdwijnt en de supermarkt neemt die plek in. Daarom verlaat de zuurkool de fabriek nu nog maar zelden in een vat en steeds vaker in kleine verpakkingen, voor in het koelvak in de super.

Een andere trend, de hype van het bewuster en gezonder eten, geeft Groot vertrouwen in de toekomst: “We maken een gezond en goedkoop product, dus we hebben de tijd mee. Bladen als de Libelle en Margriet maken daarbij al jarenlang gratis reclame in hun zomerrecepten, door vaak een recept voor zuurkoolsalade mee te nemen. Ik heb er vertrouwen in dat de komende 125 jaar een even groot succes gaan worden.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief