AFAS Software investeert in de toekomst

Bas AFAS

Succesvolle familiebedrijven sturen op toekomstig succes en durven daar ook in te investeren. AFAS Software laat met een miljoeneninvestering in de Business Intelligence software van Qlik zien dat het kiest voor successen op de lange termijn. “Wij zijn niet zo bezig met kosten.”

In de systemen van AFAS Software gaat veel informatie in en uit. Het bedrijf uit Leusden wil bedrijven helpen hun data te structureren en te visualiseren, om zodoende onderbouwde strategische beslissingen te kunnen nemen. Daarvoor ontwikkelde het in het verleden een eigen rapportage- en analysegenerator. “Dat heeft ons concurrentievoorsprong gegeven, maar daar konden we niet langer op teren”, zegt Bas van der Veldt, CEO en zoon van een van de oprichters van AFAS Software. “We hebben ontzettend veel klanten en veel daarvan zijn bezig met zaken als BI, big data en data warehousing. Dat geldt ook voor onze partners. Vaak bleken zij te werken met Qlik, een van de weinige zelfstandige BI-partijen die nog over is.”

Niet oppoetsen
AFAS stond voor de vraag: gaan we nu zelf zo’n BI-module erbij ontwikkelen of gaan we dat kopen? En: maken we er een losse module van of gaan we voor een all-in-one propositie? “We hebben voor dat laatste gekozen, door de technologie van Qlik Sense te integreren in onze producten. Daarmee hebben we de keuze gemaakt voor alle klanten. Bovendien betalen we het ook nog voor hen.” Het maakt AFAS anders dan de meeste andere partijen in de softwarebranche, weet Van der Veldt. “Bij ons hoeven ze echt niets extra’s te betalen hiervoor.”

Gigantisch bedrag
Waarom zouden we zo’n grote investering doen? “BI is niet hét ding waardoor we aan tafel komen bij onze klanten. Maar we hebben nu wel een unieke propositie, waarmee we veel van onze klanten enorm tegemoetkomen.” Als bedrijven echt ver willen gaan op het gebied van BI kon de koppeling met bijvoorbeeld Qlik worden gemaakt. Voor dit gebruik was de klant dan wel zomaar €60.000 kwijt. “Nu zit alles erbij in; je krijgt het van ons. Dat is uniek, Qlik heeft dit ook nog nooit meegemaakt.”

200 dashboards
Meer dan 10.000 klanten hebben binnenkort de mogelijkheid om van BI gebruik te maken. Niet iedere klant zal er evenveel gebruik van maken. “Sommigen weten dat het belangrijk voor ze zou kunnen zijn, maar hebben nog geen idee wat ze precies met die informatie kunnen. Anderen weten precies wat ze willen en zullen er veel gebruik van maken.” Om het gebruikers gemakkelijk te maken, heeft AFAS Software ervoor gekozen 200 dashboards standaard mee te leveren. “Daardoor worden je zinnen geprikkeld, want dan zie je echt wat voor informatie ons systeem straks ophoest. Denk aan een dashboard voor je wagenpark, waarmee je in een oogopslag ziet waar je kunt besparen. Of een dashboard voor de voorraad, zodat je precies ziet waar de ruimte ligt om te verbeteren.”

Het heeft lang geduurd voor de deal met Qlik, waarmee meer dan vijf miljoen euro is gemoeid, rond was. Terwijl de onderhandeling meteen begon met de prijs van de deal, want beide organisaties kenden elkaar en elkaars producten al. “Het ging natuurlijk om een gigantisch bedrag dat we hebben neergeteld. Daar wil je wel even voor onderhandelen.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief