AH zet familiebedrijven onder druk met betalingskorting

 In Finance

Zaandam – Albert Heijn verhoogt eenzijdig de betalingskorting die de supermarktketen krijgt van levensmiddelenfabrikanten. Deze 2 procent verhoging zet leveranciers, waaronder tal van familiebedrijven onder druk.

AH krijgt normaal gesproken een betalingskorting van haar leveranciers, maar nu dwingt het supermarktbedrijf met ingang van 17 september een verhoging af. Dit schreef AH 2 september in een brief aan de levensmiddelenfabrikanten.

Nadeel familiebedrijven
Familiebedrijvendie aan Albert Heijn leveren ervaren de verhoging als een groot nadeel. Zij maken een rendement van 1 tot 2 procent, dat door de nieuwe betalingskorting waarschijnlijk niet meer gemaakt kan worden. Er wordt gevreesd dat deze bedrijven vanwege de maatregel in het rood komen te staan. Agrarisch Nederland is daarom woest over de kortingseis. “Het is een kruideniersmentaliteit van het laagste allooi”, meent LTO-voorzitter Albert Jan Maat op www.agriholland.nl. Ook de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) ziet de maatregel van AH als een van de gevolgen van oneerlijke marktverdeling en vindt de kortingseis ‘onacceptabel’.

Groei AH
De groei van Albert Heijn is de voornaamste reden voor de verhoging van de betalingskorting, schrijft de supermarktketen in haar brief. Deze groei werd mogelijk door de acquisitie van 78 C1000-winkels, vier Jumbo-winkels en de genomen stappen op de Belgische en Duitse markt. “Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume”,  zegt AH in de brief. “Om deze groei te faciliteren vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt.” De supermarktketen wil echter niet bekend maken hoeveel geld er met deze maatregel vrijgespeeld wordt.

Eerdere aanvaring
Aanvaringen met leveranciers zijn AH niet vreemd. Het supermarktbedrijf verlaagde de prijs voor Peijnenburg-ontbijtkoek acht jaar geleden zo ver, dat de concurrentiepositie van de ontbijtkoekbakker werd aangetast. Peijnenburg staakte hierop haar levering.

Recommended Posts