“Als je op traditionele wijze op orders wacht, ben je gezien”

Hoeveel toekomst zit er nog in de oude economie? In hoeverre is digitalisering nodig om te innoveren? We vroegen het Ernst Groenteman, als partner verantwoordelijk voor de familiebedrijvenpraktijk van EY Nederland (voormalig Ernst & Young). “De jonge generatie kijkt heel anders tegen het bedrijf van pa of ma aan dan hun ouders. De nieuwe generatie start er iets innovatiefs naast.”

“Ik heb een goede achternaam voor de rol die ik vervul”; zegt Ernst Groenteman, die sinds januari 2016 verantwoordelijk is voor de familiebedrijvenpraktijk van EY; een rol die hij voorheen bij KPMG vervulde. Tegelijkertijd is hij in Nederland verantwoordelijk voor de Entrepreneur Of The Year Award. “Familiebedrijven zijn veel leukere klanten dan corporates. Veel concreter. Ze hebben behoefte aan support en wij kunnen ze verder brengen. Dat is mooi om te doen.”
Ondernemers in het familiebedrijf kijken beter naar wat advies kost. “We moeten rendement opleveren. Dat is logisch. Maar dan weet je ook waar je het voor doet.”

Digitalisering overal in top drie
Veel van de adviezen die Groenteman geeft, hebben te maken met innovatie. “Vrijwel alle bedrijven –zeker ook familiebedrijven – zijn met innovatie bezig. En niet zelden gaat het daarbij om digitalisering.” Digitalisering staat volgens Groenteman bij iedere directie in de top drie van de agenda. “Het klantgedrag is veranderd; dat is de belangrijkste reden om te digitaliseren. Ondernemers stellen zich de vraag: wat betekent dat voor ons? Digitalisering van de voorkant is sowieso essentieel, maar in veel gevallen moet ook het product of het businessmodel op de schop en de achterkant van het bedrijf moet erop ingericht zijn.”

Ook familiebedrijven die je nadrukkelijk als ‘oude economie’ zou omschrijven, zijn volgens Groenteman aan de beurt. Juist familiebedrijven kijken immers ver vooruit en zullen dus moeten anticiperen om duurzaam succesvol te zijn. Toch is het volgens de EY-partner niet alleen een defensieve strategie om te digitaliseren. “Digitalisering biedt ook kansen. De jonge generatie kijkt heel anders tegen het bedrijf van pa of ma aan. Ze starten er iets innovatiefs naast. Denk aan een 3D printing bouwbedrijf.”

Andere mensen nodig
De impact van digitalisering op de organisatie is volgens Groenteman stevig. “Het gaat vaak om enorme veranderingen. Je hebt simpelweg andere mensen nodig als je je bedrijf digitaliseert dan voor je oorspronkelijke werkzaamheden. Dertig tot vijftig procent van je huidige personeel kan gewoonweg niet mee.” Wie dan wel? “Je hebt IT-gedreven slimme mensen nodig. Mensen die niet bang zijn voor verandering, maar die ook vrijheid willen krijgen. Grote bedrijven hebben het ‘t moeilijkst.”

De noodzaak van digitalisering behoeft weinig uitleg, meent Groenteman. “Als je nu niet digitaliseert, ben je out-of-business. Drie jaar geleden stond het nog nauwelijks op de agenda van de directies; nu staat het overal in de top drie van belangrijkste thema’s. Terecht, al is het wat laat. Iedereen vraagt zich af: wat betekent digitaliseren nu voor ons? Voor sommigen is die vraag defensief; anderen zien vooral kansen.”

Data is een big deal
Is het eigenlijk nog wel mogelijk om te innoveren zonder digitalisering? “Het kan natuurlijk wel. Met een nieuw goed product kun je bijvoorbeeld nog steeds een markt aanboren. Maar vaak gaat het wel samen met digitalisering. En met het verzamelen van klantdata.” Groenteman noemt een bedrijf als Wehkamp, dat zichzelf compleet herontdekt heeft. “Het is steeds meer data gedreven. Data an sich is natuurlijk een big deal vandaag de dag. Familiebedrijven moeten alle gegevens die zij hebben goed gebruiken. Als je op traditionele wijze op orders dan ben je gezien.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief