Aquablu: “Een bedrijf zonder missie, is als een boot zonder roer”

Aquablu drinkwater

Een eindeloze zee van wegwerpflesjes en geen of onzuiver drinkwater. Twee problemen waar Aquablu – waar familiebedrijf Stokvis Group al vanaf het begin instapte – een stokje voor wil steken met hun waterzuiveringssysteem dat lokaal water omzet in zuiver drinkwater. Ten opzichte van afgelopen jaar is het bedrijf al vijfhonderd procent gegroeid en ze zijn van plan deze lijn door te zetten. “Onze missie is schoon drinkwater voor iedereen mogelijk te maken. We zijn goed op weg, maar kunnen het niet alleen”, stelt medeoprichter van Aquablu Marc van Zuylen.

Glaasje Amsterdams Grachtenwater

Marnix: “We zijn het bedrijf begonnen met de missie om iedereen in de wereld te voorzien van schoon drinkwater. We zijn waterzuivering met technologie gaan combineren, waardoor we via monitoring preventief onderhoud mogelijk maken. We denken daarbij vooral vanuit de consument. Zo willen we het mogelijk maken om via een app de zuiverheid en het mineralenniveau van het water naar eigen wens aan te passen. De afgelopen maanden heeft ons merk vleugels gekregen na een van onze marketingstunts. Wij stellen namelijk dat we van elk water drinkwater kunnen maken, dus zijn we limited edition Amsterdams Grachtenwater gaan verkopen. En dat sloeg aan!”

Ondernemen zit in het bloed

Marnix: “Ondernemen zat er altijd al in. Dat hebben Marc en ik van huis uit meegekregen, omdat onze families een familiebedrijf runnen. Daarbij surf ik al vanaf jonge leeftijd, waardoor ik sterk betrokken ben bij het behoud van onze natuur. Wanneer je in het water ligt, zie je van dichtbij hoeveel plastic rommel er in zee dobbert.”

Marc: “De ambitie om een maatschappelijk verschil te maken, was er al tijdens de studie. Wij zagen in deze tijd veel mooie, duurzame initiatieven stranden, omdat er geen goed businessmodel achter zat. Dat wilden wij anders doen. Juist door een commercieel succesvol bedrijf op te zetten dat niet afhankelijk is van giften of donaties, kunnen we uiteindelijk de meeste impact maken.”

 Lokaal produceren

Marnix: “Aquablu probeert zelf alles lokaal te sourcen. In alle landen in Europa waar je niet prettig uit de kraan kunt drinken, komt ons systeem voor. Denk aan België, Frankrijk of Spanje. Als er in een ander land een tank nodig is, dan komt die niet vanuit Nederland, maar regelen we dat lokaal. Hetzelfde geldt voor de productie van de waterzuiveringssystemen. Door samen te werken met lokale partners houden we de transportketen zo klein mogelijk.”

Marc: “Maar ook in Nederland is er vraag naar onze systemen. Denk bijvoorbeeld aan de problemen met loden leidingen die we de afgelopen tijd hebben. Ook is er in restaurants nog een wereld te winnen. Waarom een fles water verkopen als je via ons systeem gezuiverd en gekoeld water mét prik kunt leveren? Dat bespaart in het aantal plastic flessen én in de kosten.”

Opvoeden via marketing

Marc: “Marketing betekent voor ons als start-up, conversie en het bouwen van een merk. Wij moeten goed aan de consument uitleggen waarom ze dit product nodig hebben, vooral omdat het wat duurder is. Het is daarnaast ook een stukje opvoeden. Het gaat om de gezondheid van de mens, dus we proberen de consument zo goed mogelijk te vertellen waarom dit product zo belangrijk is. Zodra mensen zich in ons verhaal kunnen vinden, delen zij dit ook met anderen. Een belangrijk onderdeel van onze marketing is daarom word-of-mouth. De belangrijkste kanalen voor onze online marketing zijn Google en social media. We investeren nu ook in SEO en SEA, omdat we dat goed kunnen tracken en aan de hand daarvan kunnen optimaliseren.”

Menselijke motor

Marnix: “Een bedrijf zonder missie is als een boot zonder roer, maar uiteindelijk is je personeel de motor. Wij geloven erin dat we met de juiste mensen zo snel mogelijk vooruit kunnen, daarom investeren we graag in ons personeel. En tot nu toe lukt het zonder problemen om goede mensen aan te trekken en hen mee te nemen in onze missie. Je trekt eigenlijk als vanzelf mensen aan die dezelfde visie delen. En als ze eenmaal bij ons werken, gaan ze nóg meer in ons doel geloven. We hebben een informele werksfeer en proberen de communicatie zo direct mogelijk te houden. We willen er ook echt voor waken dat we niet logger worden naarmate we groeien. We willen die start-up werkwijze blijven vasthouden.”

Werk en privé verweven

Marc: “Ons privé- en werkleven lopen redelijk door elkaar heen. Zolang je doet wat je passie is, is dat geen probleem. Dan voelt je werk ook niet als werken aan. We wonen ook nog eens met elkaar samen. We zijn constant met werk bezig, maar dat vinden we eigenlijk wel prima. Als wij bijvoorbeeld gaan varen in Amsterdam hebben we het negen van de tien keer toch over werk.”

Dit verhaal i.s.m. Aquablu en de foto boven het stuk verschenen eerder in LiEF – Succesvol ondernemen voor een betere wereld. Eveneens een uitgave van Mediatic Media BV.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief