Artikel: Sheila de Vries gaat met de tijd mee

 In Innovatie, Privé & Vermogen

Ontwerpster Sheila de Vries heeft samen met haar zoon het roer omgegooid. Haute couture werd meer betaalbare mode. “Ik hoop op een toekomst voor Gideon in dit bedrijf.”

“Het was geweldig om kleding op maat te maken, maar couture heeft geen stand gehouden”, vertelt De Vries. De laatste jaren is er het nodige veranderd in de wereld van mode en couture. De interesse in gala- en avondjurken is teruggelopen, als direct gevolg van de crisis. “Er zijn simpelweg minder feesten en partijen. Mensen geven sowieso minder makkelijk geld uit, ook zij die het nog wel zouden kunnen. Klanten durven in de winkel korting te vragen, dat was voorheen echt not done.”

Linda de Mol
Het is tegenwoordig ook chique om vintage te dragen, weet De Vries. En een prachtig couturejasje dragen dames op een rokje van H&M. “Vroeger kleedde ik bekende tv-vrouwen als Linda de Mol en Astrid Joosten. Dan werd ik de dag na een tv-uitzending gebeld: die jurk wilden mijn klanten ook allemaal hebben. Maar het kan tegenwoordig niemand meer een bal schelen wat Linda de Mol aan heeft. Bovendien zijn er ongelofelijk veel winkels en ketens bij gekomen, waar je voor een redelijk laag bedrag goede kleding kunt kopen. Ik moet met de tijd mee.”

Nieuwe generatie
Mede daarom heeft De Vries haar zoon Gideon bij het familiebedrijf gehaald. Terwijl ze altijd alleen maar voor vrouwen ontwierp, biedt ze tegenwoordig ook een herencollectie aan. Ook willen zij en haar zoon de dochters van haar klanten bereiken. “Avondjurken van 4000 euro gaan we niet meer verkopen. Onder het label Sheila&Gideon Collections maken we kleine series. Die verkopen we tegen redelijke prijzen, waarmee we de twintigers en dertigers bereiken.” De kleding is overigens niet ineens ‘voor iedereen’, want het blijft volgens De Vries vakmanschap. “Het gaat om kleding van hoogwaardige kwaliteit. We gebruiken bijvoorbeeld geen prikwol, maar kasjmir. Het is betaalbaar, maar niet goedkoop.”

Captains of industry
De omslag was wel even wennen voor de cliënten van het familiebedrijf. “Mijn klanten zijn altijd zakenvrouwen en vrouwen van captains of industry geweest. Die zijn wel geschrokken van het nieuws. Ze zijn de laatste maanden voor de sluiting (de winkel aan de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam Zuid is vijf maanden dicht geweest, red.) allemaal langs geweest om te informeren naar onze plannen. Ze kochten de hele winkel leeg.” Maar uiteindelijk reageren ze bijna allemaal enthousiast. Nu kunnen ze kleding kopen en die dezelfde avond nog aan. “Ze hoeven niet meer zes weken te wachten. Dat is natuurlijk een belangrijk voordeel en meer van deze tijd. Alles is vluchtig en sneller geworden.”

Spanning
Voorheen deed De Vries’ man veel in de zaak, maar die is meer op de achtergrond getreden. “We houden nog wel rekening met pa, maar Gideon heeft zijn plek in het familiebedrijf echt ingenomen. Op deze manier gaat het helemaal goed. Gideon en ik reizen veel samen en overleggen bijna alles. Hij is de weerklank van de jonge generatie. Ik vind het geweldig: de power die van deze nieuwe generatie uitgaat.”

Ondernemersvaardigheden doorgeven
“Ik hoop op een toekomst voor Gideon in dit bedrijf, waarbij ik op een gegeven moment zelf meer op de achtergrond actief zal zijn”, vervolgt ze. De Vries vindt het naar eigen zeggen belangrijk om bepaalde ondernemersvaardigheden door te geven aan de tweede generatie. Kritisch kijken naar de kosten bijvoorbeeld. “In de hoogtijdagen van couture kon het allemaal niet op, maar de tijden dat je vijftien meter kant van 500 euro in een jurk verwerkte, zijn voorbij.”

Recommended Posts