Auto klaar terwijl u snackt

Twee Amsterdamse familiebedrijven beginnen een opmerkelijke samenwerking: in de autowasserette van Loogman in Aalsmeer opende gisteren een automatiek van de Febo. Dit meldt Het Parool.

Liefhebbers van blinkende auto’s en krokante frituurwaar kunnen hun lol op dankzij een bundeling van krachten van twee succesvolle Amsterdamse familiebedrijven. Het tankstation van Loogman in Aalsmeer is sinds gisteren uitgerust met een vestiging van bekende snackverkoper Febo. De snacks zijn de slagroom op de taart van het vernieuwde tankstation, dat de afgelopen maanden grondig is verbouwd.

Trots
Directeur Ger Loogman laat trots de comfort lane zien, waar automobilisten die slecht ter been zijn met behulp van een lopende band kunnen tanken zonder uit de auto te stappen. De automatiek is gekoppeld aan een vergelijkbare lopende band waar medewerkers in uniform klaarstaan om het interieur van de auto’s te reinigen. “Dat duurt acht minuten”, zegt Loogman. “Genoeg tijd voor een kroketje, een patatje en een milkshake.”

Kaassoufflés
Om de honger op te wekken, wordt de eigenaar van de onder handen genomen auto langs de automatiek geleid, waar hij wordt begroet door de kroketten, kaassoufflés en hamburgers. ‘Je laat je weer van je beste krokant zien!’ luidt de vrolijke tekst op de geldwisselaar die in het benodigde muntgeld voorziet. De architect had de frituur met het oog op de ideale looplijn liever een stukje verderop in de winkel geplaatst, maar daar kan geen sprake van zijn, zegt franchisemanager van Febo Rob Hogervorst. “Wij staan bij voorkeur ín de looplijn.”

Dubben
De keus voor het type voedsel dat Loogman zou aanbieden aan zijn klanten was geen makkelijke. Maar werd al snel een simpele keuze toen hij met zijn collega’s ging spreken. “De meeste tankstations hebben een bakery. Maar als ik aan anderen vroeg hoe dat ging, zeiden ze alleen maar dat ze het zo ontzettend druk hadden. ‘Maar verdien je er ook nog wat aan?’ vroeg ik dan door. Dan bleef het meestal stil.”

Eigenwijs
Een ontmoeting met directeur Dennis de Borst van Febo overtuigde Loogman om voor snacks te gaan. “Het klikte meteen. We zijn allebei nogal eigenwijs.” Dat Febo een begrip is, merkte Loogman toen hij een aflevering van zijn blog wijdde aan de samenwerking. “Die is zestigduizend keer gelezen. Men vond het prachtig.”

Hongerige mensen
Voor Febo is de constante stroom van bezoekers van het tankstation interessant. Op sommige dagen laten maar liefst tweeduizend klanten hun auto wassen. “En het gaat de hele dag door”, zegt Hogervorst.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief