Award is pauzeknop voor succesvol familiebedrijf

 In Innovatie

Dit jaar won voor het eerst een Nederlands familiebedrijf de Global Family Business Award, namelijk bierbrouwerij Bavaria. Deze prijs wordt al twintig jaar uitgereikt door de Zwitserse Business School IMD en Lombard Odier Bank. Maar waarom is de award bedacht en wat is er de afgelopen twintig jaar veranderd? Fambizz belde met Anne-Catrin Glemser van IMD.

Twintig jaar geleden begonnen IMD en Lombard Odier bank met het onderzoeken van verschillende familiebedrijven, om de beste in kaart te brengen en kennis over het familiebedrijf in zijn algemeenheid te verspreiden. Sindsdien zijn verschillende succesvolle familiebedrijven overal ter wereld beloond voor hun prestaties en governance in hun organisatie. Volgens Anne-Catrin Glemser is er veel veranderd de afgelopen twintig jaar: “Markten zijn complexer geworden en veranderen snel. Familiebedrijven moeten telkens hun innovatieve oplossingen toepassen in de veranderende industrie.”

Belang van familiebedrijven
Voor elk bedrijf is innovatie belangrijk, al helemaal voor familiebedrijven, aldus Glemser: “Het is een van de belangrijkste uitdagingen van familiebedrijven om blijvend te vernieuwen. Innovatie moet worden gepland bij familiebedrijven, omdat ze denken aan de volgende generatie.” De familie Swinkels, eigenaar van Bavaria, werkt met zo’n langetermijnvisie: “Met hun ondernemerschap werkt men daar met een goede generatie voor de volgende generatie.” Een goed voorbeeld van de ontwikkeling van Bavaria is hun alcoholvrije bier. Met dit bier bouwde het bedrijf aan een sterke positie in Nederland en andere delen in de wereld.

“Familiebedrijven zijn er in verschillende soorten maten en vormen een ‘onzichtbare ruggengraat’ voor de economie van de meeste landen. Ze verdienen de erkenning voor hun groei op lange termijn, de winstgevendheid van het bedrijf, stabiliteit en voortbestaan door perioden zoals de crisis”, aldus Glemser. Om te benadrukken hoe belangrijk familiebedrijven nu zijn en zullen zijn in de toekomst, geeft Glemser Fambizz enkele cijfers: “Ongeveer zestig procent van de opkomende grote bedrijven is in handen van families sinds 2010. Ze zijn niet altijd zichtbaar, maar ze zijn wel overal.”

Erkenning voor de familie
Voor familiebedrijven is erkenning door de Global Family Business Award heel belangrijk. Het is zowel een bevestiging van goed beleid als een erkenning van buitenaf. “We vragen elke winnaar wat het voor hen betekent om deze prijs te mogen ontvangen. Wij zijn blij te horen dat ze het zien als een beloning voor al het gedane werk, inzet en passie.”

In sommige familiebedrijven vergeet men weleens op de ‘pauzeknop’ te drukken en even stil te staan bij het verleden. “Het ontvangen van de award is een kans voor de familie om te pauzeren en de tijd te nemen om na te denken waar ze vandaan komen, waar ze staan en waar ze naartoe willen. Het is een moment om te vieren wat de ‘ouderen in het bedrijf’ hebben behaald en voor de jongere generatie om te zien wat zij kunnen bijdragen aan het bedrijf.”

Recommended Posts
E-commerceCat Food