Bakkerij Fuite: ambachtelijke bakker in een modern jasje

Bakkerij Fuite begon in 1928 als een kleinschalige dorpsbakkerij in het dorp IJsselmuiden. Vandaag de dag is het bedrijf een grote speler binnen de bakkerijwereld en is de bakkerij actief in meerdere Europese landen. Innovatie staat hoog in het vaandel bij bakkerij Fuite en dit speelt een belangrijke rol binnen de successen die het bedrijf de afgelopen jaren heeft behaald. We spraken Klaas Fuite, CEO van het bedrijf, over de ontwikkelingen binnen zijn organisatie.

In de jaren 50 van de vorige eeuw begon het innovatieproces binnen het bedrijf. Bakkerij Fuite begon in die tijd namelijk met het bezorgen van hun producten. Echter, toen in Nederland de supermarkten opkwamen, nam de vraag naar deze bezorgdienst af en dus moest het bedrijf weer iets nieuws verzinnen. Bakkerij Fuite zag opnieuw een gat in de markt, dat ontstond door de opkomst van het fenomeen ‘supermarkten’. In 1994 begon Bakkerij Fuite met het leveren van ambachtelijke producten aan supermarktketen Boni.

Toen het samenwerkingsverband met Boni eenmaal goed was ingericht, was het de hoogste tijd voor een volgende stap, en die kwam er. Rond de eeuwwisseling begonnen tankstations namelijk met het verkopen van belegde broodjes. Vandaag de dag is dit geheel vanzelfsprekend, maar toentertijd was dit nog een compleet nieuwe markt in Nederland. Klaas Fuite zag zijn kans schoon en greep die met beide handen aan. “Al mijn concurrenten zeiden: “Broodjes bij het tankstation, dat wordt niks met al die brandstof erbij”. Ik geloofde er juist direct in. Ik redeneerde vanuit een compleet andere logica: in mijn ogen is het namelijk zo dat overal waar traffic is, ook food nodig is. Dus je moet ervoor zorgen dat je op plekken bent waar de consumenten zich bevinden” aldus bedrijfseigenaar Klaas Fuite.

Groei belegde broodjes

De markt van belegde broodjes groeide van 2003 tot en met 2010 met dubbele cijfers per jaar. Echter, in 2008 was daar de meest recente financiële crisis, waardoor in twee jaar de omzet fors afnam. Fuite: “Voor ons was dit een belangrijk leermoment. We beseften ons toen dat het wedden op één paard erg risicovol is. Voor ons werd het vanaf dat moment erg belangrijk om binnen verschillende markten aanwezig te zijn.” Aan de ene kant binnen markten die wel varen bij hoogconjunctuur, maar aan de andere kant ook binnen markten die het goed doen als er economisch mindere tijden aanbreken.

Een ander belangrijk leermoment was het moment dat de bakkerij besefte dat ze té afhankelijk waren van de Nederlandse markt. Fuite: “Om dit probleem op te lossen, zijn we gaan kijken in welke Europese landen de verkoop van sandwiches nog steeds aan het toenemen was.” Vanaf 2011 begon Bakkerij Fuite met het exporteren van brood richting onder meer Duitsland, Scandinavië en zelfs Dubai. En dat heeft een gigantische impact gehad. “Op dit moment genereren we zo’n dertig procent van onze gehele omzet in het buitenland”, schetst Fuite de situatie van vandaag de dag. Op dit moment is de omzet van het bedrijf op een gezonde manier verdeeld tussen diverse markten. Dit gegeven maakt een belangrijk onderdeel uit van de strategie van Bakkerij Fuite.

Picnic

De wagentjes waarmee online supermarkt Picnic door onze straten rijdt, maken gevoelsmatig pas zo’n twee jaar deel uit van het Nederlandse straatbeeld. “Maar Picnic is al sinds 2015 bezig”, nuanceert Fuite dat beeld meteen.

Picnic liep echter al snel tegen een probleem aan. Fuite: “Als je in Nederland als een echte volwaardige supermarkt gezien wilt worden, moet je verse producten kunnen leveren.” Boni, waar Fuite al innig mee samenwerkte, is aandeelhouder van Picnic en in die hoedanigheid heeft de supermarktketen Fuite aangedragen als een onderdeel van de oplossing. Fuite: “Toen werden er eigenlijk twee vliegen in één klap geslagen. Allereerst is het brood wat Picnic van ons afneemt vers. Het wordt ’s ochtends vroeg opgehaald en gedistribueerd. Op deze manier kan Picnic zich meten met de grote supermarktketens in Nederland. En het is ook nog eens erg duurzaam!” Al helemaal ten opzichte van andere supermarkten, waar ongeveer tien procent van het brood dagelijks wordt weggegooid. Maar het brood dat consumenten bij Picnic bestellen, wordt één op één geleverd door de bakkerij. Niets meer dan dat en ook niets minder.

Apeldoorn Business Award

Als bekroning voor de successen die het bedrijf de afgelopen jaren heeft behaald, mocht Bakkerij Fuite in oktober 2019 de Apeldoorn Business Award in de categorie ‘Industrie en Technologie’ in ontvangst nemen. Een deskundige jury, onder aanvoering van Angelique Hommes-Kuijer, notaris bij Nysingh advocaten-notarissen én redactieraadslid van Fambizz, reikte uiteindelijk samen met presentator Harm Edens de awards uit.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief