BDO: Familiebedrijven, aandacht voor werkgeverschap loont
Het spreekt bijna voor zich dat familiebedrijven heel belangrijk zijn voor onze economie. Ze vormen sinds mensenheugenis een bron van bevlogen en succesvol ondernemerschap en creëren veel werkgelegenheid. Persoonlijk draag ik ze een warm hart toe. Familiebedrijven doen van nature gewoon heel veel dingen goed.
Dat gezegd hebbende: uit onderzoek dat Erasmus Center for Family Business afgelopen jaar uitvoerde, bleek dat er voor veel familiebedrijven ook nog veel winst valt te behalen, met name op het gebied van werkgeverschap. Veel familiebedrijven blijken nog altijd sterk te leunen op een loyale relatie met hun werknemers. Dat is een belangrijke kracht: werknemers ervaren grotere baanzekerheid, het familiebedrijf houdt haar mensen langer in huis.
Investering in continuïteit
Maar voor familiebedrijven is het anno 2019 de grootste uitdaging om deze loyaliteit te koppelen aan kwaliteit. Anders gezegd: je moet voorkomen dat je knuffelend ten onder gaat. Familiebedrijven hebben er meer dan ooit baat bij om te investeren in training en opleiding, loopbaanbegeleiding, flexibele werktijden, een diversiteitsbeleid en een goede balans tussen werk en privé. Zulke investeringen betalen zich uiteindelijk terug in verbeterde financiële resultaten en daarmee continuïteit, zo blijkt uit het onderzoek.
Personeel blijven ontwikkelen
Sommige familiebedrijven zijn nog huiverig: leid ik mijn personeel dan niet op voor een succesvolle carrière buiten mijn bedrijf? Die mogelijkheid bestaat inderdaad. Maar ik denk dan altijd aan de bekende anekdote van een CFO die aan de CEO vraagt: ‘Wat als we onze mensen trainen, en ze vertrekken?’ Waarop de CEO antwoordt: ‘Wat als we ze níet trainen, en ze blijven?’ Je móet je personeel blijven ontwikkelen.
Dat werknemers niet meer hun hele carrière bij een en dezelfde werkgever blijven, is bovendien inherent aan de huidige tijd. Eens in de zoveel jaar van baan of werkgever wisselen, is voor veel werknemers allang de norm. Een goede werknemer die vertrekt is misschien jammer, maar geen drama.
Rol als moderne werkgever
Familiebedrijven hebben dus baat bij meer aandacht voor hun rol als moderne werkgever. Dat klinkt misschien als een zaak voor de afdeling HR, maar in mijn ogen gaat het een stap verder. Succesvol werkgeverschap valt of staat met de opstelling van de familie zelf. Als eigenaren doen zij er goed aan om over een paar dingen heel goed na te denken: Wat zijn de kernwaarden van ons bedrijf? Wat voor werkgever willen wij zijn? En welke rol dient ons personeel hierin te spelen?
Op die manier kun je als familie een kader ontwikkelen waarbinnen vervolgens een passend HR-beleid geformuleerd kan worden. Op dit vlak blijkt voor veel familiebedrijven nog een wereld te winnen. In de praktijk zijn er veel voorbeelden te vinden van familiebedrijven die floreren omdat ze zich heel bewust zijn van hun rol als werkgever. Zij combineren het beste van twee werelden: familiewaarden en modern HR-beleid.
Verder verbeteren
Mijn algemene advies zou daarom luiden: koester wat je hebt, leer waar je kunt. Let wel: dit is geen kritiek op het huidige functioneren van familiebedrijven. Het is eerder een nuchtere constatering van de mogelijkheden die er zijn om het familiebedrijf nog verder te verbeteren. En laten we eerlijk zijn: wie wil dat nou niet?
Meer weten over hoe familiebedrijven een betere werkgever kunnen worden? Download dan het familiebedrijvenonderzoek ‘Winnend werkgeverschap’ van het Erasmus Center for Family Business in gezamenlijke publicatie met Rabobank en BDO.
Deze blog is geschreven in samenwerking met Joost Vat van BDO Accountants & Adviseurs