Bedrijfsoverdracht anno 2016: hoe pak je het aan?

Zo vanzelfsprekend als het vroeger was dat kinderen het bedrijf van hun ouders overnamen, zo onzeker is het overgeven van dat stokje nu. Hoe houd je je familiebedrijf aantrekkelijk voor bedrijfsovername?

Jongvolwassenen kiezen steeds vaker voor zichzelf. Daarbij blijkt uit onderzoek van EY en de Universiteit van Sankt Gallen dat jongeren uit een familiebedrijf meer interesse hebben in het starten van een eigen onderneming dan andere jongeren. Ze laten zich minder beïnvloeden door het nest waar ze uit komen en zoeken naar een carrière die bij de eigen wensen past.

Familiebedrijven ten dode opgeschreven?
Betekent het gegeven dat jongeren hun eigen ambities najagen dat familiebedrijven een langzame dood sterven? Welnee, vindt Mira Bloemen-Bekx, promovendus aan de Universiteit van Utrecht. Zij is van mening dat families in kansen moeten denken, in plaats van in problemen.

Lijkt de overname van het familiebedrijf niet (goed) in de toekomstplannen van de kinderen te passen? Dat kan, maar dat valt te voorkomen. Zo zouden ouders zich actief moeten opstellen in de carrière-oriëntatie van hun kinderen. Maak duidelijk wat het familiebedrijf ze te bieden heeft. Accepteer daarbij dat de opvolgers het anders kunnen doen dan de oorspronkelijke bedrijfsleiders, maar dat dat geen slechte ontwikkeling hoeft te zijn. Het is een kans het bedrijf een nieuwe boost te geven.

Nieuwe start-ups
Laat je je kinderen vrij in het uitoefenen van hun ambities en de invulling van het bedrijf? Dan kan dat mooie nieuwe start-ups opleveren. Die met de voorkennis, contacten en financiën van het moederbedrijf een grote kans hebben op succes. Die aanpak is dus in elk geval het overwegen waard.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief