Belgische sauzen Manna veroveren internationale markt

 In Innovatie

De sauzen van het Belgische familiebedrijf Manna veroveren steeds meer landen en continenten. Om aan de stijgende vraag tegemoet te komen, investeerde het bedrijf 1,5 miljoen euro in een nieuwe productielijn voor haar fabriek. “Een kwart van onze sauzen gaat de grens over en dat aandeel neemt sterk toe”, aldus ceo Sylvie Van den Broeck.

Van den Broeck wekte gisteren met een druk op de knop het nieuwe hart van de productiehal tot leven. “Deze nieuwe productielijn, die bestaat uit grondstoftanks, mengtanks, warmtewisselaar, emulgeertank, mixer, buffertank en een hypermodern reinigingssysteem, kan tot drie ton saus per uur maken. Voorlopig wordt hier alleen look-, frite-, samoerai- en barbecuesaus gemaakt. Zodra ze op toerental is, zal hier ook mayonaise, dat het grootste aandeel in de totale Manna-productie vertegenwoordigt, uit de kraan lopen.”

In de lift
Manna mag dan misschien niet de grote naambekendheid hebben van Bertolli, Miracoli en Devos Lemmens, maar het familiebedrijf, dat geen deel uitmaakt van een groot internationaal voedselconcern, boert bijzonder goed. “De laatste vijf jaar steeg onze omzet met 60 procent tot 14.500 ton op jaarbasis”, aldus de jonge ceo. “Vooral de koude sauzen zitten in de lift. Mede als gevolg hiervan hebben we ook ons team van medewerkers uitgebreid. Bij Manna werken nu al 80 mensen.”

Naar Nederland
Manna exporteert inmiddels ook naar Nederlandse supermarkten, zoals Albert Heijn. “We haalden onlangs een mooi contract binnen bij Jumbo. De mayonaise van Jumbo’s huismerk wordt nu hier gemaakt”, aldus een trotse commercieel directeur Hans Van de Venster.

Geschiedenis
In 1935 kreeg Henri Van den Broeck, oprichter van Producten Manna, het idee om in zuur ingelegde haring te verkopen. Deze werd met de hand schoongemaakt en vervolgens met paard en kar van deur tot deur verkocht. Door de opkomst van frituren op de markt is Manna van start gegaan met de productie van mayonaise.  Aangezien de opvolging voor de volgende generatie binnen de familie verzekerd is, hoopt het Belgische bedrijf deze traditie nog vele jaren te kunnen voortzetten.

Recommended Posts