Boek: ‘De kracht van familiebedrijven’

Zelfs in roerige tijden blijken familiebedrijven relatief succesvol. Is dit de kracht van familiebedrijven of zijn er meer verborgen krachten? Je leest het in het onlangs verschenen boek ‘De kracht van familiebedrijven’.

De menselijke factor binnen familiebedrijven speelt een belangrijke rol. Het nieuwe boek ‘De kracht van familiebedrijven’ besteedt uitgebreid aandacht aan de sterke punten van familieondernemingen. Op basis van onderzoek binnen 50 familiebedrijven schreven Brigitte en Patricia Buis, zelf ondernemers binnen hun familiebedrijf, dit boek. Het voorwoord is geschreven door Roberto Flören, hoogleraar familiebedrijven aan de Nyenrode Business Universiteit. Ilse Matser, directeur van het Nederlands Centrum voor Familiebedrijven (NCFB), is verantwoordelijk voor de recensie in het boek.

Speciale techniek
Door middel van de BEWUST-techniek kunnen familiebedrijven op zoek gaan naar hun eigen kracht, zo beschrijft het boek. De techniek helpt een familiebedrijf in zes stappen de kracht van de onderneming te ontdekken. Daarnaast biedt het boek een aantal praktische handvatten die als ondersteuning kunnen dienen bij deze techniek. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om een bepaalde gesprekstechniek voor lastige onderwerpen, zoals opvolging. “Ik denk dat het vooral een goed boek is als eerste praktische introductie op de dynamiek in een familiebedrijf”, recenseert Matser. “Het zal de lezer bewust maken van de mogelijkheden en/of specifieke problematiek binnen het familiebedrijf. Afhankelijk van deze eerste analyse kan de lezer ervoor kiezen om er zelf verder mee aan de slag te gaan of er externe adviseurs bij te betrekken.”

De menselijke factor
Hoe kan het dat familiebedrijven zelfs in tijden van crisis relatief stabiel en succesvol zijn? Deze vraag intrigeerde de schrijfsters van het boek al jaren. In hun zoektocht naar het antwoord op deze vraag blijkt de menselijke factor een rode draad te zijn. Familiebedrijven gaan relaties aan op de lange termijn, directies zijn er vaak persoonlijk aanspreekbaar en het bedrijf kent de personen met wie men zaken doet.

Het boek is een inspiratiebron voor iedere ondernemer, ook niet-familiebedrijven kunnen er hun voordeel mee doen.

Het boek ‘De kracht van familiebedrijven’ is te koop bij uitgeverij Kluwer.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief