Boek: ‘Management zoals het bedoeld is’

Bedrijven verspillen veel kapitaal doordat zij zich onvoldoende bewust zijn van hun unieke kenmerken. Dat stelt Wessel Berkman, auteur van het boek  ‘Management zoals het bedoeld is’.  In het boek behandelt Berkman aan de hand van concrete voorbeelden hoe  bedrijven hun organisatie-dna kunnen activeren en omzetten in klinkende munt.

Wessel Berkman heeft bijna twintig jaar ervaring in verbeterprojecten. Hij heeft in zijn carrière ruim 140 bedrijven geholpen bij het aanbrengen van verbeteringen in cultuur en structuur. Deze jarenlange ervaring is de basis geweest voor zijn boek ‘Management zoals het bedoeld is’, dat onlangs is uitgebracht. Berkman, tevens oprichter van adviesbureau The Brown Paper Company, ondervroeg voor zijn boek meer dan 500 managers en gebruikte hun reacties om zijn argumenten in het boek kracht bij te zetten.

De verdwenen ambitie
Volgens Berkman is de droom, de ambitie die in eerste instantie aanwezig was bij het oprichten van een bedrijf, bij veel bedrijven naar de achtergrond verdwenen, zo ook bij familiebedrijven. Als hij ondernemers vragen stelt als ‘Wie is de beste in uw sector?’ en ‘Wat zijn uw plannen om de beste te worden?’, dan blijft het vaak opvallend stil. Dat is volgende Berkman not done, zeker niet in de huidige economische tijd. Zijn boek haalt een aantal probleemgebieden in organisaties aan met bijbehorende pragmatische oplossingen, waarmee managers of ondernemers snelle stappen kunnen zetten om de prestaties van hun organisaties te verbeteren.

Organische groei
Het zwaartepunt in het boek van Berkman ligt op het creëren van organische groei. Dat is volgens de auteur de belangrijkste taak van managers. Het creëren, ontwikkelen en achterlaten van een onderscheidend en gemeenschappelijk beleefd organisatie-dna ligt hieraan ten grondslag. Organische groei gaat namelijk veel verder dan het behalen van mooie cijfers. In zijn boek laat hij zien hoe je dna concreet maakt, activeert en laat beklijven. Niet alleen bij medewerkers, maar ook bij waardevolle klanten, leveranciers en andere belanghebbenden. Een sterk dna maakt een bedrijf toekomstbestendig, uniek en geeft het bestaansrecht.

Aanrader
Het boek is door verschillende partijen zeer goed ontvangen. Herman Wijffels, voormalig voorzitter van de Sociaal-Economische Raad (SER) en voorzitter van Worldconnectors, zegt bijvoorbeeld: “Alleen organisaties waarbinnen management en medewerkers van de uitvoering echt in verbinding met elkaar staan, hebben de toekomst. Dat is voor mij de kern van dit boek.” Ook Aad Veenman, voorzitter van de raad van toezicht van Energie Centrum Nederland (ECN) , is over het boek te spreken en ziet het als een waardevolle aanvulling. “Vernieuwende oplossingen voor thema’s waar veel managers mee zitten. Soms liggen eenvoudige oplossingen dichterbij dan je denkt. Een absolute aanrader.” Berkman biedt met zijn vlot en kernachtig geschreven boek een handige leidraad bij het boven water halen van het organisatie-dna. Iets waar bedrijven in deze tijden wel wat hulp bij kunnen gebruiken.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief