Boek over communicatie in boerenfamiliebedrijven toe aan tweede druk

 In Boeken

‘Wat de boer niet zegt’, een boek over communicatie in agrarische familiebedrijven, gaat opnieuw naar de drukker. Het boek kwam begin dit jaar uit en is inmiddels toe aan een tweede druk.

De auteurs van het boek zijn zelfstandig adviseurs Johan Weerkamp en Truke Zeinstra. Weerkamp is zelf boerenzoon en vanuit zijn achtergrond gefascineerd door de manier waarop men in familiebedrijven communiceert. Zeinstra heeft zich in de loop der jaren gespecialiseerd in advisering aan familiebedrijven. In het boek vertellen beide adviseurs op basis van hun ervaring hoe de communicatie in familiebedrijven loopt. Ze beschrijven welke manieren van communicatie wel werken en welke valkuilen beter voorkomen kunnen worden. In het boek staan 14 verhalen uit de praktijk waarin belangrijke communicatiemomenten zoals de bedrijfsovername centraal staan.

Agrarisch bedrijf
De ervaring van Weerkamp en Zeinstra is dat in een agrarisch familiebedrijf werk en privé nog meer samen komen dan bij familiebedrijven in andere sectoren. Je woont immers ook waar je werkt. Dit brengt veel voordelen met zich mee, maar kan ook lastig zijn. Het is een uitdaging een economisch gezond bedrijf te voeren en daarbij rekening te houden met de zakelijke en familiebelangen. Om hier een goed evenwicht in te bereiken is open en heldere communicatie een vereiste. Uit anekdotes van Weerkamp en Zeinstra blijkt dat niet in alle boerenbedrijven vlot te verlopen omdat het men vaak aan de juiste woorden ontbreekt. Met hun boek hopen zij hier verbetering in te brengen.

 

Recommended Posts