Boek: ‘Verkoop van een familiebedrijf’

 In Boeken, Finance, Innovatie

Fambizz komt met enige regelmaat boeken tegen die interessant zijn voor familiebedrijven. We zetten de komende periode enkele boeken uiteen. In deze editie het boek ‘Verkoop van een Familiebedrijf’, geschreven door Maarten van de Kimmenade.

Draag je het familiebedrijf over aan iemand binnen de familie of verkoop je het aan een derde? Een dilemma waar jaarlijks duizenden ondernemers voor staan. Het boek ‘Verkoop van een Familiebedrijf’ helpt bij het maken van de juiste beslissing.

De verkoop van een familiebedrijf is veelal een emotionele aangelegenheid. Over het algemeen zijn verkopers gelukkig met de verkoop en de (financiële) onafhankelijkheid die het met zich meebrengt. Maar daarentegen zijn ze ook vaak ontevreden of gefrustreerd door de teloorgang van hun bedrijf na verkoop, zo stelt Maarten van de Kimmenade in zijn boek ‘Verkoop van een familiebedrijf’, uitgegeven door het Centrum van het Familiebedrijf’. Van de Kimmenade, zelf ondernemer en verkoper van zijn familiebedrijf, kent het klappen van de zweep en heeft als eerste in Nederland de psychologische aspecten en achtergronden bij de verkoop van een familiebedrijf onderzocht.

Psychologisch Eigenaarschap
‘Verkoop van een Familiebedrijf’ besteedt uitgebreid aandacht aan de oorzaken van het mislukken van veel overnames. Hoe bereiden ondernemers zich voor op de verkoop? Zijn zij in staat hun bedrijf los te laten en emotioneel afstand te nemen? De rode draad in het boek is het concept Psychologisch Eigenaarschap, de mate waarin de directeur-eigenaar door zijn organisatie identiteit, macht en een emotionele band krijgt. Het boek is niet alleen bedoeld voor verkopers en kopers, maar ook voor adviseurs die bij de verkoop van familiebedrijven betrokken zijn.

Het boek ‘Verkoop van een Familiebedrijf’ is verkrijgbaar bij verschillende (online) boekhandels.

Recommended Posts