Een introductie van Brabantia is niet nodig. Hun prullenbakken zijn een begrip – al bestaat hun assortiment niet alleen daaruit. Maar ook Brabantia begon ooit klein, inmiddels alweer 105 jaar geleden! De vierde generatie staat hier aan het roer en de vijfde generatie staat in de startblokken. Dat een familiebedrijf zoveel generaties bestaat is uniek, slechts drie procent van de bedrijven staat nog overeind na de derde generatie. Tijn van Elderen (CEO) en Margriet van Dijk (voorzitter van de familieraad, nicht van van Elderen) vertellen wat er komt kijken bij het succesvol runnen van een familiebedrijf.
Het ‘geheim’
Dat Brabantia al zolang bestaat komt volgens Tijn van Elderen – CEO van Brabantia –onder meer door de houding die de familie heeft tegenover het bedrijf. ,,Het bedrijf is er niet voor de familie, maar wij zijn er voor het bedrijf. We hebben de verantwoordelijkheid voor ruim duizend werknemers en hun gezinnen. We focussen ons dus vooral op wat er nodig is om het bedrijf gezond te kunnen laten voorbestaan.’’
Wat ook meespeelt is dat de familieleden uit jongere generaties op een vrijblijvende manier kennis kunnen maken met het bedrijf. Zij doen er klusjes of een schoolopdracht, hebben er een baantje of lopen stage.
Margriet vult aan: alleen interesse hebben om in het bedrijf te komen werken is geen garantie dat het ook kan. “Ze moeten op dat moment de juiste persoon op de juiste plek zijn.”
Jaren praten
Alle familieleden zijn aandeelhouder van Brabantia. Dat brengt z’n uitdagingen met zich mee. Aan de familieraad – met Margriet van Dijk als voorzitter- de taak om dit in goede banen te leiden. De familieraad zorgt ervoor dat er helder gecommuniceerd wordt en dat eventuele meningsverschillen worden opgelost en uitgesproken.
Dat kan even duren, soms zelfs wel acht jaar. Maar uiteindelijk komen ze er altijd uit want iedereen heeft hetzelfde doel.
Toekomst
Van Elderen en van Dijk kijken ook vooruit. In 2035 wil Brabantia een volledig circulair design hebben, de aanzet hiervoor is de afgelopen jaren al gegeven doordat duurzaamheid steeds meer focus krijgt binnen het bedrijf.
Kunstmatige intelligentie ziet van Elderen als één van de uitdagingen waar Brabantia in de toekomst mee te maken krijgt. Die ontwikkeling gaat razendsnel en zal invloed hebben op alle aspecten in het bedrijf.
En dan is er nog de constatering dat de wereld steeds complexer wordt. Politieke verhoudingen die op scherp staan, het klimaatprobleem, de omgang met elkaar, inclusie. Mogelijk gaan landen daardoor meer muren opwerpen. “We kunnen niet meer alles produceren waar het het goedkoopst kan. Ik ben heel benieuwd hoe dat allemaal gaat uitpakken.”