Brandsma Koffie: “Familiewaarden zorgen voor onderscheidend vermogen”

 In Innovatie

Familiebedrijven hebben vaak een voorsprong op niet-familiebedrijven. Dat stelt Menno Brandsma van Brandsma Koffie. “Dankzij de waarden van het familiebedrijf zijn wij in staat altijd onderscheidend te blijven.”

Eind negentiende eeuw richtte de opa van zijn vader een kruidenierswinkel op die voornamelijk waren leverde aan de scheepsvaart. In 1893 specialiseerde de familie Brandsma zich in koffie en sinds zes jaar is het bedrijf in handen van Menno Brandsma, inmiddels de vierde generatie. Twaalf jaar geleden rolde hij eigenlijk bij toeval het familiebedrijf in. Het was in eerste instantie niet zijn ambitie. “Destijds ondersteunde ik mijn vader bij een beurs. Daar kwamen wat leads uit die ik vervolgens moest afhandelen en ik ben eigenlijk nooit meer weggegaan”, vertelt Brandsma trots.

Momenteel is Brandsma nog het enige familielid dat actief is in het bedrijf, maar wellicht kan hij straks rekenen op bijstand van zijn broer. In de verre toekomst hoopt Brandsma het bedrijf over te dragen aan zijn zoon. “Ik laat hem er natuurlijk vrij in, maar ik wil heel graag voortzetten en doorgeven wat onze familie ooit is gestart.” Brandsma Koffie is inmiddels uitgegroeid tot een bekende speler in de koffie- en theemarkt. Het bedrijf is onder andere Roode Pelikaan-koffieleverancier en heeft daar mee een sterke reputatie opgebouwd in het horeca en office segment.

Familiewaarden
Brandsma is trots op het bedrijf dat zijn vader hem heeft nagelaten. “Na zoveel jaren ervaring mogen wij ons echt specialisten noemen. Wij zijn totaalleverancier van alles wat met koffie en thee te maken heeft. Van apparatuur en monteurs tot de koffie en thee zelf, alsmede het geven van trainingen en het opleiden van personeel.” Het bedrijf profiteert volgens hem van het feit dat het een familiebedrijf is. Net als vrijwel ieder familiebedrijf hanteren ze ook bij Brandsma een langetermijnstrategie. “Wij zijn wat behoudender van aard en houden het juist daardoor al zo lang vol”, denkt Brandsma. “Maar ook onze mensen dragen daar aan bij. De meeste werknemers werken al heel lang bij ons en hebben de vorige generatie nog meegemaakt. Zij zijn ‘het gezicht’ geworden. Dat geeft vertrouwen richting onze klanten.” Volgens de algemeen directeur zijn deze specifieke kenmerken van het familiebedrijf redenen waarom deze bedrijven zo’n belangrijke positie innemen in de economie en ook tijdens crisistijden het hoofd beter boven water kunnen houden.

Van vader op zoon
Voordat Brandsma het bedrijf overnam, heeft hij drie maanden intensief met zijn vader samengewerkt. Maar daarna heeft zijn vader het bedrijf vrij snel los kunnen laten. Dat betekent echter niet dat zijn vader geen interesse meer toont, benadrukt Brandsma. “Hij vraag regelmatig hoe het gaat met de zaak, maar hij zit er zeker niet bovenop. Hij heeft van meet af aan vertrouwen in mij gehad.” Brandsma is daar blij mee, maar vindt de mening van zijn vader nog wel steeds erg belangrijk. “Ik laat hem graag de cijfers zien; ik weet datgene vast te houden wat mijn vader met zoveel zorg en liefde heeft opgebouwd en daar ben ik trots op. Ik vraag hem ook om advies in situaties waarin ik bevestiging zoek, c.q. even wil sparren. Daarvoor ben je toch een familiebedrijf.”

Innovatief
De huidige generatie van familiebedrijven moeten volgens Brandsma innovatiever zijn dan voorgaande generaties. In een tijd waarin de ontwikkelingen niet bij te benen zijn, moet Brandsma continu meegaan met alle veranderingen. “De concurrentie is moordend geworden. Maar ook de behoefte van mensen verandert razendsnel”, merkt Brandsma op. “Zeker in onze branche. Vroeger wilde iemand gewoon een kopje koffie, meer niet. Nu is koffie een belangrijk omzetartikel geworden, waarbij ook de marketing een grotere rol is gaan spelen. De markt verandert en de wensen van mensen ook. De mensen drinken thuis de betere koffie, dat willen ze daarom ook op het werk of wanneer ze uit zijn. We moeten ons dus blijven onderscheiden. Dankzij onze familiewaarden zorgen wij daarvoor. Onderscheidend vermogen kunnen we alleen realiseren wanneer we te maken hebben met werknemers die zich constant een spiegel voorhouden en die ook in zichzelf durven te investeren.”

Recommended Posts