Brown Paper-methode voor meer familiebedrijven bereikbaar

 In Bestuur & Personeel, Dossier: The Brown Paper Network

Het Nederlandse bedrijfsleven is een nieuw veranderbureau rijker: The Brown Paper Network. Dit initiatief van The Brown Paper Company verenigt zelfstandige consultancyprofessionals om de Brown Paper dienstverlening fractioneel aan te bieden. Uiteraard staan zij ook familiebedrijven bij, of die nu grote bedrijven zijn of tot het MKB behoren.

The Brown Paper Network richt zich op het genereren van meer rendement en omzet. Dit kan via een totaalaanpak, maar ook via deeloplossingen. Denk daarbij aan trainingen en assessments op het gebied van sales, maar op andere vlakken zoals mentale en fysieke vitaliteit of het creëren van een slagvaardiger management. “Veel bedrijven zoeken momenteel naar onderscheidend vermogen en groeimogelijkheden. Daar ligt onze kracht”, zegt Dennis van Ravenswaaij, directeur van The Brown Paper Network.

Consultancy bij familiebedrijven
Nu de nieuwe tak zich ook op het MKB en MKB+ gaat richten, zullen ongetwijfeld meer familiebedrijven met Brown Paper in aanraking komen. De afgelopen jaren zijn er al meerdere bedrijven in het familiesegment geweest die gebruik hebben gemaakt van hun diensten. Een voorbeeld is het (voormalig) familiebedrijf Mammoet dat de hulp van het consultancybureau inriep toen ze graag wilden veranderen. Maar ook dichter (en kleiner) bij huis is er behoefte aan verandermanagement bij familiebedrijven. Zo werkt (voormalig) familiebedrijf De Boer Tenten ook samen met The Brown Paper Company.

Brown Paper in het nieuws
De laatste tijd komt Brown Paper vaak positief in het nieuws. Zo maakten zij onlangs bekend dat zij een omzetgroei van 8 procent kenden. Dit terwijl de hele consultancybranche in zwaar weer zit. Denk bijvoorbeeld aan het recente faillissement van BoerCroon. Van Ravenswaaij ziet juist dat door de crisis bedrijven op zoek zijn naar onderscheidend vermogen: “Wij zien dat er vaak een omslag moet plaatsvinden in de manier van denken en managen. Als dat eenmaal landt, zien we dat veel bedrijven weer een stijgende lijn inzetten.” De omzetstijging is niet het enige positieve nieuws, onlangs behaalde The Brown Paper Company nog de eerste plek in de consultancy top 100 van MT.nl. Met het starten van The Brown Paper Network wordt het dus mogelijk voor een groter aantal bedrijven om erachter te komen wat de ‘Brown Paper methode’ nu precies is.

Het bouwen van een ZZP-netwerk
De Brown Paper Network is niet alleen een oplossing voor (familie)bedrijven die op zoek naar verandering, maar ook voor de vele ZZP-consultants die Nederland rijk is. Van de 120.000 ZZP’ers die ieder jaar in Nederland starten, beginnen duizenden consultants een eigen adviesbureau, maar ervaren vervolgens hoe moeilijk het is om structureel opdrachten te krijgen. Tegelijkertijd ontbreekt het hen soms ook aan een methode om structureel organisatieaspecten te veranderen. Daarom wil Van Ravenswaaij ZZP’ers leren hoe zij zich optimaal voor een organisatie kunnen inzetten, om vervolgens onder de vlag van  Brown Paper Network verschillende bedrijven te bedienen. Op de website van The Brown Paper Network komen er de komende tijd ook tal van tips voor ZZP’ers te staan.

Recommended Posts