Cao Bavaria is “biertje met mooie schuimkraag”

Deventer – De binding met het personeel is een echte kracht van familiebedrijven. In de laatste cao-onderhandelingen bij bierbrouwer Bavaria speelde dit aspect een sterke rol.

Een van de belangrijkste redenen waarom familiebedrijven zo succesvol zijn is de binding met het personeel. Goede arbeidsvoorwaarden zijn een voorwaarde voor goed werkgeverschap. Bij bierbrouwerij en familiebedrijf Bavaria heeft dit geresulteerd in een verbeterde cao. De komende twee jaar verwachten de werknemers een loonstijging van ruim 4,5 procent ten opzichte van het huidige salaris.

Familiebedrijf kan niet zonder goed personeel
Het personeel van familiebedrijven beseft in veel gevallen dat zij een rol hebben in het uitdragen van de naam van het bedrijf naar de buitenwereld. Uit onderzoek van Baker Tilly Berk en de Nyenrode Business Universiteit  in 2011, ‘Met het familiebedrijf de crisis door’, bleek al dat de voornaamste doelstelling van familiebedrijven in de crisis het behouden van werkgelegenheid was. Bavaria schenkt de komende tijd niet alleen aandacht aan de loonsverhoging, maar ook de duurzame inzetbaarheid van werknemers wordt verbeterd. Volgens Erik de Vries, van FNV Bondgenoten, kunnen de werknemers daarbij onder meer denken aan toeslagen, werkpatronen, passende ontziebepalingen en meer keuze in arbeidsvoorwaarden.

Matig voorstel
Waar Bavaria haar personeel aanvankelijk een verhoging van slechts 0,5 procent voorstelde, is het familiebedrijf na aanhoudende protesten van haar werknemers toch overstag gegaan. Zij kunnen nu een loonsverhoging van 4,5 procent tegemoet zien, opgedeeld in vier termijnen tot juli 2015. “Ook Bavaria realiseert zich dat het bedrijf niets is zonder zijn personeel. Inzet en loyaliteit moet je belonen en behoud van koopkracht is het minste dat je als werkgever kan bieden”, zegt Erik de Vries van FNV Bondgenoten. “De werknemers gaan van een doodgeslagen biertje naar één met een mooie schuimkraag.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief