Coco-Mat: “Het gaat bij ons niet om ‘geld, geld, geld’, maar om ‘eco, eco eco’”
De honderd procent natuurlijke bedden en matrassen van Coco-Mat worden met de hand vervaardigd in de eigen fabriek in Xanthi, Griekenland. Het geboorteland van oprichter Paul Efmorfidis (a.k.a. Mister Coco-Mat) en daarmee de bakermat van zijn bedrijf. Samen met zijn Nederlandse echtgenote Mirjam werkte Efmorfidis vanuit Griekenland, Spanje en Amsterdam aan de uitbreiding van het merk. Met als doel om zoveel mogelijk mensen een heerlijke en gezonde nachtrust te bieden. En dat is gelukt.
Met vier vestigingen in Nederland en nog eens 120 locaties in twintig andere landen, is Coco-Mat inmiddels uitgegroeid tot een serieuze speler in de lifestylemarkt. Eentje die ‘duurzaamheid’ tot handelsmerk heeft verheven. Bij Coco-Mat doen ze alles nét even anders. Hoogstwaarschijnlijk door toedoen van de eigenzinnige Efmorfidis die, samen met z’n broer, aan het roer van de hele operatie staat en vastberaden is om alles zo duurzaam mogelijk aan te pakken. “Als je onderneemt vanuit je ziel, kan het commerciële succes niet uitblijven.”
De nodige omzwervingen
“Ik ben geboren en getogen in Sparta, dus ik heb de definitie van een Spartaan goed meegekregen. Dat minimalistische, het democratische, de soberheid; het zit in mijn DNA. Op mijn vijftiende moest ik verhuizen naar Athene, nadat ik van school was weggestuurd vanwege een kwajongensstreek, waarbij ik een ondeugend briefje op de rug van mijn lerares had geplakt. Mijn leven heeft daarna nog allerlei onverwachte wendingen genomen.”
“Zo heb ik een tijd door Europa gereisd om nieuwe talen te leren – ik spreek er inmiddels acht. Ik heb gewerkt als sportleraar, bakker, croupier in het casino, sportjournalist en ook nog een tijd als militair. Eigenlijk heb ik vanaf mijn zevende altijd gewerkt en was ik altijd iets aan het ondernemen. Maar mijn droom was om groenteboer te worden en mijn eigen biologische producten te kweken en verkopen. In al mijn ondernemingen probeer ik verbonden te blijven met de natuur. Dat uiteindelijk de natuurlijke matrassen zo’n succes werden, was meer toeval.”
Matras van de zee
“Samen met mijn toenmalige vriendin bezocht ik het zomerhuisje van mijn moeder. Maar we mochten van haar niet binnen slapen. We waren immers nog niet getrouwd. Toen heb ik met mijn vriendin op het strand geslapen, op een matras van zeegras dat de zee voor ons had gemaakt. Ik heb nog nooit zo lekker geslapen! Dat was het moment dat ik besloot om matrassen te maken van natuurlijke materialen die niet alleen de aarde, maar ook je nachtrust ten goede komen. Het eerste exemplaar maakte ik van zeegras, maar inmiddels gebruiken wij achttien verschillende natuurlijke materialen om onze bedden en matrassen te maken.”
Kwaliteit boven alles
“Wij zijn de enige ter wereld die bedden met een ergo-base onderlaag maken. Deze laag is handgemaakt van eucalyptushout latten en natuurlatex en geven de bedden extra ondersteuning. Dit systeem is niet alleen comfortabel voor degene die erop slaapt, maar beschermt ook het hele bed, door het gewicht en de druk te verspreiden. Als ik ervoor zou kiezen de bedden zonder deze laag te produceren, zouden ze een stuk minder lang meegaan en zouden we dus meer geld kunnen verdienen. Maar wat moet ik met dat geld? Als we een extra nul achter onze inkomsten kunnen zetten, verandert er niets in mijn leven. Ik wil liever hoogwaardige producten leveren.”
Samen sterker
“De kwaliteit van onze producten staat voorop. Dat is dé reden waarom mensen voor Coco-Mat kiezen. Vaak is het in de tweede plaats omdat wij eco zijn en honderd procent natuurlijke materialen gebruiken. Wat de consument vaak niet weet, is hoeveel waarde wij hechten aan sociaal werkgeverschap. Mijn eerste medewerker was fysiek gehandicapt. Ik ben namelijk van mening dat ik als bevoorrecht mens de verplichting heb om minderbedeelde mensen te helpen. Samen staan we sterker. En dat is zeker niet alleen altruïstisch te noemen, want ik houd er zelf ook een goed gevoel aan over.”
Groeipijn
“Ik denk niet aan groeien. Het is slecht om dat als primair doel na te jagen. Dat wordt een tumor die zonder controle groter wordt en uiteindelijk alleen maar een negatieve invloed heeft op het bedrijf. Waarom moeten we groeien? Bij Coco-Mat willen we het in eerste instantie gewoon goed doen. En dat we dan groeien is bijvangst. Het gaat bij ons niet om ‘geld, geld, geld’, maar om ‘eco, eco eco’. Natuurlijk levert dat belemmeringen op. Maar wie wint uiteindelijk de race: de haas of de schildpad? Juist, de schildpad. Kijk maar naar waar Coco-Mat nu staat na 31 jaar. De groeicurve ging misschien niet steil omhoog, maar dat maakt mij niet uit. Ik heb van elk jaar genoten.”
“Er zijn door de jaren heen genoeg moeilijkheden geweest, maar daar hou ik juist wel van. Het is ons gelukt en nu gaan we gewoon op dezelfde voet verder. Een groots doel voor het bedrijf heb ik dan ook niet voor ogen. Ik ben tevreden geboren en hoef niets te bereiken. Momenteel werken er zo’n achthonderd mensen voor ons, maar ook met tachtig of acht medewerkers was ik blij geweest. Natuurlijk maakt het mij gelukkig als we weer een nieuwe winkel openen, maar het gaat mij meer om de moeite, het zweten, op de weg ernaartoe.”
Meer lezen? Het volledige verhaal verscheen eerder in het boek LiEF – Succesvol ondernemen voor een betere wereld. Eveneens een uitgave van Fambizz-uitgever Mediatic Media BV.