Column: Online marketing, de achilleshiel van het familiebedrijf

 In Geen categorie

Geschokt was ik, toen ik las over het onderzoek dat TNS NIPO in opdracht van DTG uitvoerde naar de online activiteiten van kleine en middelgrote (familie)bedrijven. Maar liefst 48 procent van de MKB’ers geeft aan geen gebruik te maken van online marketing. De helft!

Het online probleem bij familiebedrijven signaleerden we jaren geleden al. Het is ook niet voor niets dat Fambizz, ooit begonnen als online medium, nog steeds in print verschijnt. Sinds onze start berichtten we regelmatig over de achterstand van familiebedrijven op online gebied. We deden er onderzoek naar, traden daarmee naar buiten en boden verschillende tools en diensten aan om familiebedrijven in het online zadel te krijgen.

Inmiddels hebben we een heuse contentmarketingstraat ingericht en helpen we familiebedrijven die het begin van de straat inrijden, met de strategie en het marketingplan. Daarna voeren we dat plan uit. We maken content waarmee ze meer conversie behalen. We genereren media-aandacht. En monitoren de resultaten. Want dat is het mooie: communicatie is tegenwoordig meetbaar.

Vroeger kwamen veel familiebedrijven via een zijstraat binnen. Ze wilden dan alleen een paar blogs geschreven hebben. Of een whitepaper. Gelukkig zien we in toenemende mate dat familiebedrijven het begin van de straat inslaan en meer sturen op het resultaat: conversie. Een van onze klanten, familiebedrijf AFAS Software, viel vanwege haar marketingactiviteiten onlangs zelfs in de prijzen. Maar het merendeel van de familiebedrijven doet vrijwel niets aan marketing en communicatie. Ondertussen zitten velen nog steeds in zwaar weer. Door de inzet van online marketing verdwijnen natuurlijk niet alle problemen als sneeuw voor de zon. Maar ik geloof wel dat tal van bedrijven zijn omgevallen doordat ze de stap van bricks naar clicks te laat hebben gemaakt.

De zomerperiode is een goed moment voor bezinning. Om te onderzoeken hoe marketing en communicatie structureel onderdeel van de bedrijfsstrategie kunnen worden. Om in ieder geval één sociaal mediakanaal goed in te richten. En doelstellingen te bepalen voor het komende jaar. Ik kom zelf uit een ondernemersfamilie. Daar heb ik de mentaliteit meegekregen dat je niet moet klagen als je ook niets onderneemt om het probleem aan te pakken. Ik roep alle familiebedrijven dan ook op nu serieus werk te maken van hun website, marketing en social media. Of zwijg voorgoed.

 

Recommended Posts