Column: Rokjesdag [Marlies van Wijhe]

Martin Bril werd er nog wel eens op aangevallen. De term die hij met regelmaat in zijn columns liet vallen, wanneer het lentezonnetje langzaamaan aan krachten won. Rokjesdag. Een vrouwonvriendelijke term, volgens sommigen. Ik heb er niets op tegen, vind het zelfs wel een leuk woord. Volgens mij is het gewoon een speelse vooruitblik op de heerlijke zomerdagen.

Nee, als we het dan over vrouwonvriendelijk hebben, krijg ik van een term als ‘vrouwenquota’ meer de bibbers. Ik kwam hem laatst weer tegen in de discussie over het aantal vrouwen in de top van het bedrijfsleven. Al jaren is er sprake van een zogenaamde vrouwenquota, ooit bedacht door onze voormalige Eurocommissaris Neelie Kroes. Een vrouw die ik bewonder om haar inzet en scherpheid, maar daar sloeg ze echt de plank even mis. En het probleem is dat andere mensen de term overnemen. EU-commissaris Viviane Reding dreigt in het FD nu met een quotum voor grote bedrijven. De reactie van Aad Veenman in Forum, het huisblad van VNO-NCW, was treffend. “Je zult maar slachtoffer worden van quota”, meldde hij.

Net als Aad ben ik van mening dat je het proces tijd moet gunnen. Meer vrouwen aan de top heeft niet alleen met kennis en kunde te maken, maar ook met ambitie. En die is er nog niet genoeg in de leeftijdsklasse van de huidige topbanen. Maar als ik de aankomende vrouwelijke ambitieuze studenten hoor, komt dat allemaal best op zijn pootjes terecht. En hoe heerlijk zijn dan de cijfers binnen het familiebedrijf. Uit Belgisch onderzoekt blijkt namelijk dat het familiebedrijf de beste omgeving is voor vrouwen om de top te bereiken. In familiebedrijven waar een vrouw al de scepter zwaait, is in 31 procent van de gevallen ook haar opvolger een vrouw. In 7 procent van de gevallen volgt een vrouw een man op.

Geweldig om te zien dat familiebedrijven voorlopers zijn. Of wisten we dat eigenlijk al? Het kan natuurlijk altijd beter. Er zijn nog altijd van die oude familiestatuten, die alleen mannen in de directie toestaan. Maar dit verdwijnt vast en zeker wanneer zich in de volgende generatie een ‘topvrouw’ meldt. Kwaliteit gaat boven sekse, toch? Het gaat om de continuïteit van het bedrijf.

Daarom is het goed dat Ilse Matser van het lectoraat Familiebedrijven van de Hogeschool Windesheim in Zwolle dit jaar onderzoek laat doen naar vrouwen in het Nederlandse familiebedrijf. Ik zie de resultaten zonnig in. Laat rokjesdag maar komen!

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief