Concurrent als leermeester

Kleine familiebedrijven hebben het steeds zwaarder op de markt voor recreatiebungalows. Volgens economisch adviesbureau ZKA zijn weinig bedrijven in deze markt toekomstbestendig en missen zij bovendien veel kansen.

Minder dan 25 procent van enkele honderden onderzochte verblijfsrecreatiebedrijven in een niet nader genoemde Nederlandse regio is toekomstbestendig. Dat blijkt uit een marktconformiteitsanalyse, uitgevoerd door ZKA. Er liggen genoeg kansen voor het familiebedrijf, maar volgens manager innovatie en ontwikkeling bij ZKA Léon Jobse, lopen zij te vaak achter de feiten aan. “Familiebedrijven moeten inspelen op de kansen die de regio en de markt bieden”, zegt Jobse in het onderzoek. Hij ziet dat veel familiebedrijven zich willen meten met grote verhuurketens, maardat is nergens voor nodig: “Naast de grote verhuurketens bestaan er juist ook volop kansen.”

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Grote voorbeeld
Een familiebedrijf hoeft volgens Jobse niet alleen maar te concurreren met de grote verhuurketens, maar kan ook leren van de concurrent. “Bij de tijd zijn en een eigen niche kiezen zijn daarnaast ook belangrijk.” Familiebedrijven hebben meer dan voldoende mogelijkheden, als zij in staat zijn gebruik te maken van hun onderscheidend vermogen.

Vertrouwen
Een groot verhuurbedrijf hoeft niet per definitie beter te zijn dan een kleiner familiebedrijf. Concurreren met grote ketens is, ook in de huidige marktomstandigheden, voor familiebedrijven zeker mogelijk. Als een familiebedrijf een innovatief product heeft en het staat hier volledig achter, dan kan het bedrijf volgens Jobse net zoveel succes hebben als ketens die op een grotere schaal opereren. Terug naar de basis van het ondernemerschap is dan ook de sleutel tot succes.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief