Continuïteit dankzij duurzame koffie

Arnhem – Zijn agrarische achtergrond en liefde voor het natuurproduct brachten hem bij koffiebranderij Peeze, waar Timmo Terpstra (1970) via een management buy-out enkele jaren terug mede-eigenaar werd. Daarmee is Peeze officieel familiebedrijf-af, maar net als zijn voorganger zet Terpstra maximaal in op kwaliteit en duurzaamheid.

Terpstra is verzot op koffie. Letterlijk en figuurlijk. “Om te beginnen ben ik geïnteresseerd in landbouw. Ik heb de lagere, de middelbare en de hogere landbouwschool doorlopen en bij agrariërs gewerkt.” Vervolgens kwam hij in de levensmiddelenindustrie terecht. Hij was supermarktmanager, maar vond de productiekant leuker. “Toen ik voor het eerst bij Peeze kwam, vond ik het geweldig leuk. Koffie is een apart wereldje en als je er eenmaal in zit, wil je er niet meer uit. Het is een bijzonder product, er komt veel emotie bij kijken. Denk alleen al aan het sociale aspect: laten we een bak koffie drinken.”

Geen opvolging
Peeze bestaat 134 jaar en was tot voor kort een familiebedrijf. De vorige eigenaar was aangetrouwde familie. Er was geen opvolging binnen de familie, dus keek de toenmalige eigenaar naar externe opvolging. De ondernemer kreeg mooie biedingen van grote concerns, maar wilde het bedrijf niet laten opslokken. Hij wilde het laten voortbestaan voor de familie en het personeel. Terpstra heeft naar eigen zeggen “de verplichting om dit bedrijf door deze eeuw te leiden”.

Mensen verantwoordelijk
Continuïteit is de belangrijkste doelstelling van Peeze. “We doen geen gekke dingen, net als de meeste familiebedrijven. We willen een gezond rendement draaien en trekken geen vermogen uit het bedrijf. Het vermogen circuleert in de onderneming.” Overigens leidt Terpstra het bedrijf wel anders dan zijn voorganger. De leiderschapsstijl hangt volgens Terpstra af van de leider. De vorige eigenaar was in zijn ogen een patriarchisch leider. “Hij was overal verantwoordelijk voor. Wij maken de medewerkers verantwoordelijk. We gaan uit van hun kwaliteiten en de talenten. Noem het coachend leiderschap.”

Van productgericht naar marktgericht
Bij Peeze zijn een kleine vijftig mensen in dienst. Veel van hen werken al vele jaren bij de koffiebranderij. Door de komst van Terpstra en zijn compagnon is hun manier van werken veranderd. Het bedrijf is van productiegericht naar marktgericht omgebogen. “We werken meer ten dienste van de markt en verwachten daarmee ook nieuwe dingen van de medewerkers. We zijn ambitieus. We verwachten van onze medewerkers dat ze daarin mee gaan.”

Kwaliteit en duurzaamheid
Terpstra en zijn compagnon hebben een duidelijke visie ontwikkeld en daar houden zij aanvast om succes te oogsten. “We kiezen duidelijk voor kwaliteit en duurzaamheid. Dat vullen we in op een manier die past bij de vraag in de markt. En op een zo transparant en authentiek mogelijke manier.” Met zogenoemde specialties concurreert  Peeze steeds meer met de kleinere gespecialiseerde branderijen.

Koffie op kantoor
De groei van het bedrijf zit hem onder meer in de kantorenmarkt. Hoewel het crisis is, besparen bedrijven weinig op koffie. De prijzenslag die onder sommige concurrenten woedt, gaat Peeze niet aan. En dat hoeft ook niet als de kwaliteit goed is en de klant dit weet te waarderen. Food moet gewoon goed zijn. En daarbij scoort de duurzame inslag van Peeze goed. Koffie op kantoor is steeds vaker ‘groene koffie’. “Onze producten geven energie. Elke dag weer.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief