Creëer ‘legacy’ om familiekapitaal beschermen

 In Bedrijfsoverdracht, Finance

Deventer – Negentig procent van de vermogende families verspeelt het rijkdom binnen drie generaties; het is een statistiek die Joachim Vandaele, CEO van TrustedFamiliy, vaak aanhaalt. Een social mediatool moet de communicatie tussen de generaties verbeteren.

De eerste generatie verdient het geld, de tweede generatie bewaakt het en de derde generatie maakt het op. Zo gaat het meestal bij vermogende families. “Het is een wetmatigheid, ondersteund door tal van rapporten en ervaringen van iedereen die in onze markt actief is”, zegt Vandaele. Zijn bedrijf TrustedFamily, met kantoren in België en de Verenigde Staten, maakt een ‘sociale’ applicatie die familieleden meer moet betrekken bij het beheren van het familiekapitaal en het familiebedrijf. Een soort Facebook voor vermogende families, die normaliter de open internetkanalen vanwege privacyredenen schuwen.

Onjuiste aannames
“Vaak denkt men dat het te maken heeft met een gebrek aan financiële planning”, zegt Vandaele over de oorzaak van het verlies van familiekapitaal. “Men denkt dan aan beleggingen en het optimaliseren van successierechten. Dat is de financiële component, maar in zestig procent van de gevallen is het te wijten aan een gebrek aan interne communicatie.” Naarmate de directe band met diegenen die het kapitaal hebben opgebouwd (de grootouders) verzwakt, kan de emotionele betrokkenheid verdwijnen. “Financiële en fiscale optimalisatie zorgen er weliswaar voor dat er veel geld kan worden geërfd, maar de vraag is welke gevoelsmatige waarde er door de volgende generatie aan wordt gehecht.”

Rebelleren tegen familietradities
“Stel je voor dat je 30 of 35 jaar bent en plotseling een groot bedrijf moet leiden en tegelijk tientallen miljoenen euro’s meekrijgt”, beschrijft Vandaele een situatie uit zijn praktijk. “Dat is aan de ene kant heel aangenaam natuurlijk, maar het geeft ook een enorme druk. En je wilt natuurlijk dingen anders doen, je eigen stempel zetten. En indien je familie je niet goed voorbereidt, vergroot dat de kans dat je je gaat afzetten tegen de oudere generatie en je zo het kapitaal verspeelt. Met andere woorden: een geleidelijke, lange voorbereiding is essentieel.”

Belang legt relaties onder vergrootglas
Er zijn tal van goede opleidingen om de volgende generatie voor te bereiden op de overname van een familiekapitaal, maar communicatie binnen de familie is een andere kwestie. “In elke familie zijn er moeizame relaties, maar een groot kapitaalbelang legt alles onder een vergrootglas. Een gebrek aan vertrouwen bijvoorbeeld. En zodra de grootvader overlijdt, valt er een verbindende factor weg.” Om die reden is het belangrijk om bewustwording binnen de familie te creëren. Maar hoe communiceer je met stakeholders in de volgende generatie? Juist op dit gebied kan een op maat gemaakte oplossing een rol spelen.

Creëren van legacy
“Neem bijvoorbeeld het communiceren van een CEO met familiaire aandeelhouders”, vervolgt Vandaele. “Een kwartaalrapport wordt vaak hooguit gelezen door drie of vier mensen met interesse in het bedrijf. Informatie uit het rapport gaat verloren voor de meeste familieleden.” Vandaele stelt daarom voor dat de CEO een video maakt waarbij hij in twee minuten de belangrijkste ontwikkelingen in het bedrijf bespreekt. “De Facebook- en Youtube-generatie gaat daarop klikken en is vervolgens misschien niet op de hoogte van de nettowinst, maar is wel warm gemaakt voor het bedrijf. “ Willen families overleven op lange termijn en hun kapitaal behouden, dan is daarvoor communicatie en legacy nodig. “Wij laten onze klanten daarom aanvankelijk familiegerelateerde dingen delen, zoals foto’s en video’s van een ski-uitje of familiedag. In de tweede instantie komen daar dan andere modules bij, bijvoorbeeld een stamboom en een overzicht van filantropisch werk. En natuurlijk krijgt de board van het bedrijf ook een eigen groep binnen de applicatie”, legt Vandaele de opzet van de TrustedFamily-applicatie uit. “En zo komt het uiteindelijk allemaal bij elkaar.”

Recommended Posts