Crisis positief voor TomTom

Amsterdam – Familiebedrijf TomTom zegt dit jaar zijn omzet van zakelijke klanten te verdubbelen ten opzichte van de markt mede dankzij de crisis.

Het navigatiebedrijf rekent op dertig tot veertig procent meer omzet in wagenparkbeheer. “Bedrijven willen in deze tijd besparen op hun wagenpark, dat lukt met onze volgsystemen”, zo zegt Thomas Schmidt, directeur bij TomTom Business Solutions tegen De Financiële Telegraaf. Over totaalbedragen doet TomTom geen uitspraak. “We willen de grootste leverancier van wagenparkberheer worden.”

Concurrentie
Door de komst van routebeschrijvingen op tablets en smartphones zoekt TomTom ijverig naar andere manieren om geld binnen te halen. Maar vijf tot twintig procent heeft, afhankelijk van de markt, nog een navigatiekastje in de auto. Zo daalde de groepsomzet van TomTom vorig jaar met zestien procent door terughoudende consumenten. De zakelijke markt van het navigatiebedrijf groeide juist met twintig procent.

Apple
Eerder werd al bekend dat het familiebedrijf digitale kaarten gaat leveren aan Apple. Hiermee vervangen ze de kaarten van rivaal Google. Met de immense verkoop van iPhones en iPads van Apple is dat voor TomTom een schot in de roos. Het aandeel op de beurs staat sindsdien weer op winst.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief