“De intuïtie van familiebedrijven sluit erg op onze bevindingen aan”

Familiebedrijvenonderzoek

Begin dit jaar werd Pursey Heugens uitgeroepen tot de eerste hoogleraar die de zetel van de leerstoel Familiebedrijven bekleedt. Recentelijke publiceerde Heugens namens het Erasmus Centre for Family Business de uitkomsten van het jaarlijkse gezamenlijke familiebedrijvenonderzoek. Dit samen met BDO Accountants & Adviseurs en de Rabobank. “Op wetenschappelijke basis aandacht genereren voor het familiebedrijf, dáár ben ik trots op.”

Medio september publiceerden het Erasmus Centre for Family Business (ECFB), BDO Accountants & Adviseurs en de Rabobank de resultaten van het jaarlijkse gezamenlijke onderzoek naar familiebedrijven.

Gezamenlijk familiebedrijvenonderzoek

Een van de belangrijkste uitkomsten was dat het uitdragen van de familienaam goud waard blijkt voor oudere familiebedrijven. “Zou het nadrukkelijk laten terugkomen van de familienaam een positieve invloed hebben, of juist oubollig overkomen? Vooraf had ik daar eigenlijk weinig verwachtingen bij. Maar dat het zo’n positieve impact blijkt te hebben, dat is wel echt tof”, kadert Pursey Heugens van het ECFB een van de voornaamste bevindingen.

Al vijf jaar lang doen het ECFB, BDO Accountants & Adviseurs en de Rabobank gezamenlijk onderzoek naar familiebedrijven. Een samenwerking die uitstekend werkt. “Op wetenschappelijke basis aandacht genereren voor het familiebedrijf, dáár ben ik trots op.” Op een manier die Heugens als wetenschapper past. “Ieder jaar doe ik wetenschappelijk een aantal studies naar het familiebedrijf. Joost (Vat, BDO Accountants & Adviseurs, red.) en Mirelle (Penings, Rabobank, red.) laten mij daarin helemaal vrij. Vervolgens steken we in oktober de koppen bij elkaar om te bekijken welk thema ons het meest aanspreekt.”

Praktijk schraagt familiebedrijvenonderzoek

Wetenschappelijke uitkomsten worden vervolgens vertaald. In begrijpelijke taal, jaarboeken en fraaie brochures. Heugens: “We tillen de uitkomsten uit het ‘statistische significantie-verhaal’. Bij het vormen van de jaarboeken, het schrijven van het onderzoeksrapport en het maken van de foto’s gaan we veel in gesprek met familiebedrijven. Dat is voor ons een lakmoesproef. Het is altijd spannend om te achterhalen of de praktijk ons familiebedrijvenonderzoek schraagt.”

Dat blijkt ook nu weer het geval te zijn. “De intuïtie van veel familiebedrijven sluit heel erg op onze bevindingen aan. Een Bavaria dat zijn naam verandert in Swinkels Family Brewers, naar de gelijknamige familie, is daar een uitstekend voorbeeld van.”

Interesse in het familiebedrijf

Hoe familiebedrijven de coronacrisis verteren, dat  moet nog blijken. “Daar kunnen we pas over een jaar of twee à drie een eerste inschatting van maken. Op dit moment zijn alle indrukken nog gebaseerd op intuïtie. Familiebedrijven verteerden de vorige crisis  goed omdat ze redelijk conservatief zijn gefinancierd. Met minder hoge toppen en minder diepe dalen tot gevolg. Maar hoe het zit met de huidige crisis? Dat moet nog maar blijken”, laat Heugens zijn voorspellingen in het midden.

In de ogen van Heugens is een wetenschappelijke basis essentieel om écht iets te kunnen zeggen over familiebedrijven. En ook steeds meer masterstudenten delen zijn interesse in dit type organisaties. “Vroeger hesen bijvoorbeeld bedrijfskundestudenten en -opleidingen voornamelijk de grote corporates op het schild. Maar millennials en jongere generaties vinden de bedrijfsgrootte niet meer zo belangrijk. Zij vinden het vooral belangrijk dat de bedrijfswaarden aansluiten op hun persoonlijke waarden en drijfveren. Dáár ligt een hele mooie kans voor familiebedrijven.”

Familiebedrijven-recruitment

Om die kans te kunnen pakken, moeten familiebedrijven zich nadrukkelijker profileren richting deze young professionals. “We zijn zeer bereid tot meer familiebedrijven-recruitment op de campus. Veel studenten hebben namelijk interesse in de context waarbinnen familiebedrijven opereren. Op het gebied van menselijk kapitaal kunnen familiebedrijven dus nog een flinke slag slaan.” Vooruitgang, gezien het verleden. Familiebedrijven hadden namelijk lange tijd juist veel moeite om talenten te bereiken en over te halen.

Online familiebedrijven-event op 27 oktober

Op 27 oktober organiseert BDO Accountants & Adviseurs het online familiebedrijven-event ‘De Eeuwige Jeugd’. Tijdens dit digitale evenement worden de resultaten van het familiebedrijvenonderzoek verder toegelicht. Daarnaast zijn een aantal aansprekende familiebedrijven te gast, waaronder Van der Valk en Van Eeghen. Kijk hier voor meer informatie over het familiebedrijven-evenement en meld je aan!

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief