De Opvolgers – Afl. 3: Bloembollen en ‘kermisklanten’

 In Opvolgers

Gisteren was het tijd voor de derde aflevering van NPO1-programma De Opvolgers, waarbij de opvolging bij familiebedrijven gevolgd wordt. Deze week zagen we o.a. hoe het bloeit en groeit bij hofleverancier Jac. Uittenbogaard & Zonen, een bloembollenfamilie uit Noordwijkerhout. Ook kregen we een kijkje in de keuken bij de familie Stuy, die een over een kermisimperium beschikt. De aflevering gemist? Fambizz blikt terug op de aflevering en doet dat deze week door de ogen van Alfred Busink van Flynth Adviseurs en Accountants. Familiebedrijvenexpert Busink zit in de redactieraad van Fambizz. 

“Bij het bloembollenbedrijf van Jac. Uittenbogaard & Zonen viel me de gemoedelijke collegiale sfeer in het bedrijf op. Mijn ervaring is inderdaad dat de ondernemers van een familiebedrijf veel waarde hechten aan een goede en persoonlijke manier van met elkaar omgaan. Vervolgens zie je vaak dat medewerkers voor ‘hun baas’ gemakkelijker een extra stapje zetten”, aldus Alfred Busink van Flynth na het kijken van aflevering drie van De Opvolgers. “Een familiebedrijf houdt zichzelf vaak in stand doordat de kinderen het een logische en leuke stap vinden om ook in de zaak aan de slag te gaan. Meestal als gevolg van dat het feit dat zij op jonge leeftijd al meewerken in het weekend etc. Dat zie je bij deze familie goed terug. De zonen van de oprichter werden soms zelfs tot vervelens aan toe meegetrokken naar vakbeurzen, klantbezoekjes en dergelijke. Met als resultaat dat ze nu zelf aan het roer staan en zij hun kroost op hun beurt nu op dezelfde manier bij het bedrijf betrekken. Aan de andere kant zie je dat kinderen zelf ook mondiger worden en (eerst) wat van de wereld willen zien en er dus juist niet voor kiezen om in het familiebedrijf te stappen, zoals een kleindochter van Jac. Uittenbogaard aangeeft in deze aflevering. Net als dat het normaal is dat sommige beoogde opvolgers een hele andere interesse hebben. Busink denkt dat een factor die daar in meespeelt is dat veel ouders de klassieke arbeidsfilosofie van ‘hard werken voor weinig’ niet per se willen overbrengen aan hun kinderen.

Historische trots en gloednieuwe innovatie

Busink ziet ook een ander herkenbaar aspect bij deze bloembollenproducent. Mede dankzij de opleidingen van de kinderen van Jac. Uittenbogaard zie je de corebusiness van het bedrijf veranderen. “Zo zie je dat dankzij de technische achtergrond van de zonen nu bepaalde machines ontwikkeld en verkocht worden in het thema van landscaping [red. het ontwerpen, aanleggen, en onderhouden van de groenvoorziening in de openbare ruimte]. Innovatie in het bedrijf!” Een ander element dat er voor Busink Flynth bij het inkijkje bij de hofleverancier van bloembollen uitspringt, is de waarde van trots in het bedrijf die door de buitenwereld nog wel eens onderschat wordt. “Maar in de kring van een familiebedrijf (medewerkers, leveranciers en afnemers) wordt trots juist ervaren als een extra reden om tot een waardevolle onderlinge relatie te komen. Dat zie je heel duidelijk terug in de manier waarop deze familie met haar ambacht en productie bezig is.”

Botsingen en botsauto’s op de kermis

Een andere tak van sport komt aan het licht wanneer presentator Sander Schimmelpenninck de wereld van de Amsterdamse kermisfamilie Stuy binnenstapt. IJsbanen, poffertjeskramen en kermisattracties: de geur-, kleurrijke en denderende taferelen wisselen elkaar af. Het valt onze gelegenheidsrecensent op dat de houding van de aangetrouwde kant van groot belang is als het gaat om het reilen en zeilen van het familiebedrijf. “De situatie bij de familie Stuy zet me aan het denken. Het leven op de kermis werkt niet voor iedereen. Maar de dochter van deze kermiskraamuitbater is getrouwd met een andere kermisexploitant en dat heel goed. Maar wat als de schoonfamilie de motivatie en inzet die bij een familiebedrijf horen niet begrijpt?” Busink vindt het ook bijzonder om te zien hoe moeilijk het is voor de oprichters om afstand te doen van de zaak; ongeacht in welke branche je zit. “Zoals bij ieder familiebedrijf vond ook de eerste generatie binnen de familie Stuy het lastig om de business over te geven aan de volgende generatie. Het is zelfs zo dat het stevige botsingen tussen vader en zoon opleverde. En dat afstand doen lastig is, zie je nu bij de huidige eigenaar van het familiebedrijf. Hij kiest er voor om het bedrijf niet over te dragen aan zijn volwassenen dochter, maar liever op termijn aan zijn tienjarige zoon. Zou dat zijn omdat hij zelf graag nog de invloed op zijn bedrijf wilt behouden de komende jaren? Sowieso niets mis met het feit dat hij zijn kinderen vroegtijdig klaarstoomt voor het familiebedrijf ruim voordat ze formeel in de zaak komen.” Busink ziet nog een ander fenomeen dat kenmerkend is voor dit familiebedrijf. “Over het algemeen zie je dat ouders de opleiding van hun kinderen belangrijk vinden. Eerst je school afmaken, studeren en dan kijken wat je met je toekomst wilt gaan is het credo. Maar bij de familie Stuy is dit net even anders. De focus ligt daar meer op praktische vaardigheden die voortzetting van het familiebedrijf ondersteunen dan op studeren.”

De vierde aflevering van De Opvolgers is dinsdag 21 augustus te zien om 22.15 uur bij Omroep WNL op NPO1.

Recent Posts